Wzrost sprzedaży pomimo wielu wyzwań – Maxcom przedstawił wyniki finansowe za rok 2022
Pomimo wielu wyzwań podyktowanych sytuacją geopolityczną na świecie
oraz ekonomicznymi realiami Polski, Spółka Maxcom SA zwiększyła w 2022 roku sprzedaż o prawie 5% w porównaniu do roku 2021, odnotowując jednocześnie rekordowe przychody ze sprzedaży. Portfolio Maxcom zostało wzbogacone o nowe linie produktowe takie jak urządzenia Smart Home, laptopy, innowacyjne systemy montażowe dla fotowoltaiki czy biżuteryjne edycje limitowane smartwatchy.
W 2022 roku Maxcom musiał mierzyć się z konsekwencjami wojny w Ukrainie. Szczególnie dotkliwe były wzrosty cen usług i komponentów, które wykorzystywane są w produkcji elektroniki użytkowej, bezprecedensowy wzrost kursu dolara (USD) będącego walutą zakupową produktów Maxcom w stosunku złotówki (PLN), w której wyceniana jest znakomita większość sprzedaży Maxcom niemalże o 20% oraz gigantyczna inflacja w Polsce, która determinowała koszt pieniądza najwyższy od kilkunastu lat.
Mimo niestabilnej sytuacji na rynkach w roku 2022 Spółce udało się znacząco poprawić wskaźnik płynności gotówkowej, a cykl rotacji należności handlowych został skrócony o 15 dni. Sukcesem było też skrócenie cyklu rotacji zapasów o 17 dni. Maxcom zwiększył sprzedaż w roku 2022 o prawie 5% w porównaniu do roku 2021 oraz wypracował tym samym rekordowe przychody ze sprzedaży sięgające 128 125 tys. zł.
Na wyraźny wzrost zainteresowania firmą Maxcom wpłynęło rozszerzenie asortymentu
o produkty wpisujące się w obowiązujące trendy oraz stanowiące odpowiedź na zapotrzebowanie rynku, rozwój e-commerce oraz wzrost eksportu. Nowy asortyment dotyczył nie tylko marki własnej, ale również znanych, światowych brandów współpracujących z firmą.
Zarząd Spółki Maxcom przewiduje znaczący wzrost przychodów Spółki w roku 2023. Marka utrzymuje pozycję dominującego dostawcy urządzeń dla krajowych sieci sprzedaży i operatorów komórkowych, w kategoriach telefonów klasycznych oraz dynamicznie zbliża się do czołówki producentów smartwatchy. Systematycznie rośnie także sprzedaż produktów z tych kategorii na rynkach zagranicznych – marka obecna jest już
w przeszło 20 krajach, głównie europejskich.
Maxcom stale rozwija swoje portfolio produktowe, aby stawało się coraz bardziej konkurencyjne i dopasowane do zróżnicowanych potrzeb konsumentów. Nowy asortyment dotyczy linii Maxcom, ale również współpracujących z firmą światowych brandów, jak Lenovo czy amerykański JLab. Produkty Maxcom wpisują się w trend elektromobilności (jak np. hulajnogi elektryczne czy napędy elektryczne Rubbee X), kanony mody (np. edycje limitowane smartwatchy stworzone we współpracy z marką ANIA KRUK oraz designerskie słuchawki marki JLab), kierunek szeroko rozumianego inteligentnego domu (roboty sprzątające czy urządzenia Smart Home) oraz umożliwiające seniorom odnalezienie się w świecie nowych technologii (np. klasyczne telefony z funkcją WhatsApp).
Spółka rozwija też ofertę rozwiązań związanych z systemami energii odnawialnej, która opiera się na hurtowej sprzedaży komponentów fotowoltaicznych. Nowością w portfolio Maxcom są również laptopy oraz dekodery DVB-T2, stanowiące odpowiedź na zapotrzebowanie rynku.
Microsoft wybuduje kolejne data center w Europie – chociaż uzyskanie zgód było nadzwyczaj trudne.