Wydatki na sztuczną inteligencję w Europie osiągną 33,2 miliarda dolarów do 2023 roku
Pomimo obecnych wyzwań gospodarczych i politycznych, wojny na Ukrainie, rosnącej inflacji i zapowiadanych zwolnień nawet największych firm technologicznych, sztuczna inteligencja pozostaje technologią kluczową. Wskazuje na to nowy Global Spending Guide on Artificial Intelligence opublikowany przez IDC, z którego wynika, że wydatki na AI w Europie sięgną do 2023 roku 33,2 miliarda dolarów, co stanowi 20% światowego rynku AI.
Wydatki na sztuczną inteligencję w Europie odnotują złożoną roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 29,6% w latach 2021-2026, w porównaniu do globalnego CAGR na poziomie 27%. Wzrost w Europie jest napędzany przez Europę Zachodnią, Środkową i Wschodnią, a wydatki mają przekroczyć 70 miliardów dolarów do 2026 r. Ogólny wzrost rynku sztucznej inteligencji będzie napędzany głównie przez oprogramowanie, które będzie odpowiadać za prawie dwie trzecie udziału w rynku. wydatki w 2023 r.
„Firmy dostrzegają korzyści biznesowe, jakie mogą uzyskać dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, w tym poprawę operacji biznesowych, optymalizację procesów, wydajność, odporność i podejmowanie decyzji” — powiedziała Carla La Croce, kierownik ds. badań w IDC Customer Insights and Analysis.
Bankowość, handel detaliczny i produkcja (dyskretna i procesowa) wydają najwięcej na sztuczną inteligencję, a następnie usługi profesjonalne. Łącznie branże te będą odpowiadać za 55,5% całkowitych wydatków na europejski rynek sztucznej inteligencji do 2023 r.
Potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa jest widoczna w dwóch najważniejszych przypadkach wykorzystania sztucznej inteligencji w Europie: systemach wywiadu o zagrożeniach i zapobieganiu im oraz analizie i dochodzeniu w sprawie oszustw, które są wspólne nie tylko dla sektorów usług finansowych (takich jak bankowość i ubezpieczenia), ale także dla sektor publiczny oraz branże najbardziej narażone na zagrożenia, takie jak telekomunikacja, usługi publiczne i transport.
W bankowości bezpieczeństwo napędza wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji do analizy i dochodzeń w sprawie oszustw, a także udoskonalonych systemów analizy zagrożeń i zapobiegania im. W handlu detalicznym obsługa klienta znajduje się w centrum inwestycji AI. Organizacje świadczące usługi profesjonalne będą więcej inwestować w optymalizację IT, aby poprawić elastyczność i wydajność operacyjną.
„Europejskie inwestycje w sztuczną inteligencję okazały się odporne na zakłócenia, w tym trwającą wojnę na Ukrainie”, mówi La Croce. „Branże szukają przypadków użycia, aby ulepszyć swoje systemy bezpieczeństwa, zapewnić wydajność operacyjną i zapewnić klientom wysokiej jakości usługi”.