Sprzedaż komputerów PC wzrośnie w 2024 r. napędzana popytem w biznesie.

Prognozuje się, że sprzedaż w tym roku spadnie o 13,7% do 252 milionów sztuk. Popyt konsumencki pozostaje niski, podczas gdy rynek komputerów osobistych dla firm przechodzi poważne zmiany wraz z wprowadzeniem generatywnej sztucznej inteligencji i zakończeniem wsparcia dla systemu Windows 10.

Droga do ożywienia sprzedaży komputerów osobistych była trudna po gwałtownym wzroście w latach 2020 i 2021, ale w końcu widać oznaki wzrostu. IDC prognozuje, że w 2024 r. dostawy komputerów osobistych będą rosły o 3,7% rocznie, osiągając 261,4 mln sprzedanych egzemplarzy. Pomimo wzrostu, rynek nadal będzie poniżej poziomów z 2019 roku.

Branża nadal stoi przed wyzwaniami, w tym obawami związanymi z cyklem modernizacji segmentu konsumenckiego, firmami kierującymi zakupami urządzeń i budżetami na edukację, które na wielu rynkach nie ulegają poprawie. W rezultacie prognozuje się, że sprzedaż w 2023 r. spadnie o 13,7% do 252 mln sztuk.

„Popyt konsumencki pozostaje w najlepszym razie niski, ponieważ segment w dalszym ciągu boryka się z trudnościami gospodarczymi” – twierdzi Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers – „Popyt konsumencki na komputery PC stoi także w obliczu wyzwań związanych z innymi urządzeniami, w tym smartfonami, konsolami, tabletami i innymi urządzeniami, co oznacza, że ​​rok 2023 będzie rokiem z największym rocznym spadkiem sprzedaży komputerów konsumenckich od momentu powstania tej kategorii”.

 

Rynek komputerów jest obecnie w dość interesującej fazie. Z punktu widzenia sub-rynku CPU jesteśmy prawdopodobnie świadkami jednych z największych zmian w historii. AMD osiągnęło 11% udziału w 2022 r., a Apple nieco ponad 5%. Ponadto wprowadzenie generatywnej sztucznej inteligencji sprawia, że ​​wszyscy decydenci z branży IT zastanawiają się, nad nowym rozplanowaniem budżetów. Dodatkowo przejście na zdalne/hybrydowe środowisko pracy nie zniknęło, w związku z czym wciąż słyszymy, że wiele firm słucha próśb swoich pracowników.

 

„Dzisiaj trudno jest prowadzić rozmowę, która nie dotyczyłaby sztucznej inteligencji oraz tego, gdzie i jak inwestować” – mówi Ryan Reith, wiceprezes grupy IDC Worldwide Mobile and Consumer Device Trackers – „Komputery dla firm będą nadal ekscytujące przez wiele lat, a postęp technologiczny doda dodatkowy element do procesu decyzyjnego, należy jednak pamiętać, że koniec wsparcia dla systemu Windows 10 nastąpi w 2025 r., co będzie motywować do modernizacji firmy niezależnie od tego, czy „Firmy biznesowe czekają na bardziej zaawansowane wersje komputerów PC lub po prostu muszą zaktualizować przestarzałą bazę zainstalowanych urządzeń. Wydaje się jasne, że Apple widzi szansę na dalszy rozwój w segmencie przedsiębiorstw”.

 

Kontrowersyjne posunięcie Niemiec – pomimo ogromnych kosztów, chcą wykluczyć niektórych producentów telekomunikacyjnych