Prognoza Apple’a na kwartał świąteczny pod znakiem zagrożenia ze strony Huawei?

Apple zmaga się z nierównomiernym ożywieniem w drugiej co do wielkości gospodarce świata i zaostrzoną konkurencją ze strony Huawei po tym, jak nowe telefony z serii Mate 60 Pro chińskiej firmy odnotowały wysoką wczesną sprzedaż. 

Jak podaje Reuters, linia iPhone’a 15 należąca do Apple’a powoli zaczyna być widoczna na kluczowym rynku międzynarodowym. Counterpoint szacuje, że sprzedaż najnowszej serii w Chinach była o prawie 5% niższa w porównaniu z iPhonem 14 w ciągu pierwszych 17 dni po premierze.

Huawei sprzedał 1,6 miliona egzemplarzy Mate 60 Pro w ciągu sześciu tygodni, a domy maklerskie takie jak Jefferies twierdzą, że w nadchodzących latach firma może odzyskać znaczną część udziału w rynku utraconym na rzecz Apple’a po tym, jak amerykańskie sankcje w 2019 r. zahamowały jego działalność.

Obawy te, a także szersze spadki na akcjach spółek technologicznych ze względu na wysokie stopy procentowe, spowodowały spadek wartości akcji Apple o prawie 14% w ciągu trzech miesięcy poprzedzających koniec października w porównaniu z 11% spadkiem na giełdzie Nasdaq (.IXIC).

Na początku tygodnia Apple zaprezentował nowe komputery MacBook Pro i iMac oraz trzy nowe układy do ich zasilania. Maszyny skierowane do profesjonalnych użytkowników pojawiają się w momencie, gdy rynek komputerów PC wykazuje oznaki ożywienia po ponad dwuletnim spadku wartości.

Według firmy badawczej IDC spadek światowych dostaw komputerów PC zwolnił trzeci kwartał z rzędu, co oznacza, że rynek osiągnął dno. Według Counterpoint światowy rynek smartfonów skurczył się w tym okresie o 8%. Działalność usługowa firmy będzie prawdopodobnie jasnym punktem, a jej szacowany wzrost wyniesie 11,3%. W ostatnich latach segment ten często przewyższał wzrost w branży sprzętu Apple i obecnie generuje prawie jedną czwartą jego całkowitych przychodów.

Według danych LSEG analitycy z Wall Street oczekują, że sprzedaż iPhone’a wzrośnie o około 6% w okresie październik-grudzień. To wynik znacznie poniżej poziomów historycznych – z wyjątkiem kwartału sezonu świątecznego 2022 r., kiedy chińskie ograniczenia związane z pandemią Covid-19 spowolniły produkcję wysokiej klasy iPhone’ów, średni wzrost sprzedaży tego urządzenia w kwartale świątecznym w ciągu ubiegłych czterech lat wyniósł 9,2%.

Obecnie zauważalne są oznaki ożywienia gospodarczego w Chinach. Dane opublikowane w zeszłym miesiącu pokazały, że w trzecim kwartale gospodarka rosła w szybszym niż oczekiwano tempie wynoszącym 4,9% – choć mniejszym niż wzrost o 6,3% w drugim kwartale – podczas gdy konsumpcja i aktywność przemysłowa również we wrześniu zaskoczyły na plus.

Okres lipiec-wrzesień to czwarty kwartał finansowy Apple’a i oczekuje się, że firma określi docelowy procentowy wzrost sprzedaży na okres październik-grudzień – pierwszy kwartał finansowy obejmujący zakupy w okresie świątecznym.

Projekcje na pierwszy kwartał fiskalny wskazują na poprawę w stosunku do szacowanego wzrostu na poziomie 2,8% w kwartale zakończonym we wrześniu, co oznacza największy wzrost sprzedaży iPhone’a od początku tego roku.

Nadal oczekuje się, że całkowite przychody spadną o prawie 1%, na co wpłynie utrzymująca się słaba sprzedaż iPadów i komputerów Mac, które mają spaść odpowiednio o 15% i 25%.

HPE GreenLake Day „Świat IT jest hybrydowy” – podkreśla Maciej Kalisiak, Compute and Data Services Sales Manager w Hewlett Packard Enterprise