Xiaomi znacznie zwiększyło zarówno swoje przychody, jak i dochodowość, dzięki skutecznej realizacji strategii premiumizacji

Xiaomi Corporation, firma z branży elektroniki użytkowej i inteligentnej produkcji, której trzon stanowią smartfony i inteligentny sprzęt połączony platformą Internetu rzeczy (IoT), ogłosiła swoje niezaudytowane, skonsolidowane wyniki za okres obrachunkowy zakończony 30 września 2023 roku, czyli III. kwartał 2023 r.

Dzięki konsekwentnemu wdrażaniu strategii operacyjnej, koncentrującej się na zwiększonym nacisku na skalę działalności i jej rentowności oraz na strategii premiumizacji, Xiaomi znacznie zwiększyło zarówno swoje przychody, jak i dochodowość. Firma uzyskała pierwszy od ostatnich 18 miesięcy kwartalny wzrost przychodów w ujęciu rok do roku, a jej zysk osiągnął najwyższy wynik w ciągu ostatnich dwóch lat. W trzecim kwartale 2023 r. łączne przychody wzrosły do 70,9 mld RMB. Skorygowany zysk netto osiągnął 6 mld RMB, co oznacza wzrost o 182,9% rok do roku. Skorygowany zysk netto firmy za pierwsze trzy kwartały był 1,7 razy wyższy niż w ubiegłym roku, przewyższając szacunki rynkowe.

W październiku tego roku, założyciel, prezes i dyrektor generalny Xiaomi Corporation, Lei Jun, wyznaczył nowy cel, który planuje osiągnąć do 2030 roku. Zgodnie z nim, firma zobowiązała się do zrównoważonych inwestycji w podstawowe technologie i a także będzie działać, by stać się liderem w ewoluującej dziedzinie najnowocześniejszych globalnych technologii. Świadczy to o silnym zaangażowaniu Xiaomi w inwestycje w badania i rozwój (R&D). W trzecim kwartale 2023 r. wydatki Xiaomi w tym obszarze osiągnęły 5 mld RMB, co oznacza wzrost o 22% rok do roku.

Liczba pracowników, odpowiedzialnych za badania i rozwój (R&D), wzrosła do poziomu ponad 53 proc. całkowitego zatrudnienia. Firma zaktualizowała swoją strategię, z dotychczasowej „Smartphone x AIoT” do „Human x Car x Home” (Człowiek x Samochód x Dom) i zaprezentowała nowy system operacyjny Xiaomi HyperOS, integrujący wszystkie potrzeby konsumentów w jednym ekosystemie, od urządzeń osobistych, przez inteligentne sprzęty domowe po inteligentne pojazdy.

Xiaomi skutecznie realizuje swoją strategię „zwiększonego nacisku na skalę i rentowność”. W trzecim kwartale 2023 r. marża zysku brutto firmy osiągnęła 22,7%, co oznacza wzrost przez cztery kolejne kwartały. Łączna wartość aktywów wyniosła 36,8 mld RMB, co oznacza spadek o 30,5% rok do roku, osiągając najniższy poziom w ciągu ostatnich jedenastu kwartałów. Redukcja ta umożliwiła Xiaomi elastyczne dostosowanie strategii biznesowej do zmieniających się wymagań branży. Na dzień 30 września 2023 r. zasoby gotówkowe grupy nadal rosły, osiągając rekordowy poziom 127,6 mld RMB, co zapewnia Xiaomi solidne podstawy do wspierania innowacji.

 

Smartfony klasy premium zyskują na sprzedaży i uznaniu, napędzając marżę zysku brutto do rekordowego poziomu

W trzecim kwartale 2023 r. globalne dostawy smartfonów nieznacznie spadły o 1,1% rok do roku. Dostawy smartfonów Xiaomi oparły się przeciwnościom, wykazując wzrost zarówno rok do roku, jak i kwartał do kwartału (QoQ). Globalne dostawy smartfonów wyniosły 41,8 mln sztuk, co stanowi najwyższy poziom w ciągu ostatnich sześciu kwartałów.

W tym okresie dział smartfonów Xiaomi odnotował wzrost przychodów o 13,8% kwartał do kwartału, osiągając 41,6 mld RMB. Marża zysku brutto osiągnęła rekordowy poziom 16,6%, co oznacza wzrost o 7,7 punktu procentowego rok do roku. Xiaomi kontynuowało swoją strategię premiumizacji, jako integralną część podstawowej strategii, zdobywając szerokie uznanie użytkowników i osiągając niezwykłą sprzedaż. W październiku firma wprowadziła na rynek w Chinach serię Xiaomi 14. W ciągu pierwszych pięciu minut po rozpoczęciu sprzedaży, sprzedaż serii Xiaomi 14 osiągnęła sześciokrotność początkowego wolumenu sprzedaży serii Xiaomi 13, przekraczając milion sztuk w początkowym okresie sprzedaży i uzyskując pozytywne oceny na poziomie ponad 99% w serwisie JD.com. Xiaomi wypuściło sześć kolejnych serii smartfonów klasy premium, w tym serię Xiaomi 14, z których wszystkie zyskały bardzo pozytywne recenzje klientów w pierwszych miesiącach po ich wprowadzeniu na rynek.

Według danych Canalys, Xiaomi jest jedyną marką z pierwszej trójki producentów, która odnotowała wzrost sprzedaży rok do roku w trzecim kwartale. Z udziałem w rynku na poziomie 14,1%, Xiaomi utrzymało pozycję nr 3 w globalnym rankingu dostaw smartfonów przez trzynaście kolejnych kwartałów. Firma uplasowała się w pierwszej trójce w 55 krajach i regionach oraz w pierwszej piątce w 65 krajach i regionach, umacniając swój status lidera w branży.

Xiaomi poprawiło wydajność swojej działalności detalicznej. Według danych innych firm, w trzecim kwartale 2023 r. kanały offline stanowiły ponad 55% całkowitej sprzedaży smartfonów premium w Chinach. Podczas ostatniego festiwalu zakupowego Double 11 skumulowana wartość towarów brutto (GMV) Xiaomi wyniosła ponad 22,4 mld RMB, ustanawiając nowy rekord.

 

Przeniesienie łączności produktów na nowy poziom, aby zwiększyć dynamikę wzrostu w segmencie IoT oraz produktów lifestyle

W trzecim kwartale 2023 r. przychody z produktów IoT i lifestyle’owych firmy wyniosły 20,7 mld RMB, co oznacza wzrost o 8,5% rok do roku, a marża zysku brutto osiągnęła rekordowy poziom 17,8%, czyli przyrost o 4,3 punktu procentowego rok do roku.

Na dzień 30 września 2023 r. liczba połączonych urządzeń IoT (z wyłączeniem smartfonów, tabletów i laptopów) na platformie AIoT firmy osiągnęła 699 milionów, co stanowi wzrost o 25,2% rok do roku; liczba użytkowników posiadających pięć lub więcej urządzeń podłączonych do platformy AIoT Xiaomi (z wyłączeniem smartfonów, tabletów i laptopów) osiągnęła 13,7 miliona, co stanowi wzrost o 26% rok do roku.

Telewizory Xiaomi nadal utrzymują wiodącą pozycję w Chinach. Według All View Cloud (AVC), w trzecim kwartale 2023 r. dostawy telewizorów zajęły pierwsze miejsce w Chinach kontynentalnych. Ponadto, według Canalys, globalne dostawy tabletów wzrosły o ponad 120% rok do roku, przez co Xiaomi po raz pierwszy znalazło się w pierwszej piątce globalnego rankingu dostaw tych urządzeń.

 

Dążenie do doskonałości w celu wzmocnienia przewagi w Internecie

Dzięki ekspansji inteligentnego ekosystemu i ciągłej optymalizacji wydajności operacyjnej, przychody Xiaomi z usług internetowych osiągnęły kolejny rekordowy kwartalny poziom, uzyskując 7,8 mld RMB, co oznacza wzrost o 9,7% rok do roku. Marża zysku brutto z usług internetowych osiągnęła 74,4%, co oznacza wzrost o 2,3 punktu procentowego rok do roku. Miesięczna liczba aktywnych użytkowników (MAU) systemu MIUI na świecie i w Chinach osiągnęła rekordowy poziom. We wrześniu 2023 r. globalny współczynnik MAU systemu MIUI osiągnął 623 mln, co oznacza wzrost o 10,5% rok do roku, podczas gdy w Chinach osiągnął 152 mln użytkowników, co oznacza wzrost o 7,4% rok do roku.

Strategia globalizacji Xiaomi ma ogromny potencjał. W tym okresie przychody Xiaomi z zagranicznych usług internetowych wzrosły o 35,8% rok do roku do 2,3 mld RMB, osiągając rekordowy poziom i stanowiąc 30% całkowitych przychodów z usług internetowych. Przychody Xiaomi z reklam w trzecim kwartale 2023 r. osiągnęły 5,4 mld RMB, co stanowi wzrost o 15,7% r/r, ustanawiając kolejny kwartalny rekord. Konsekwentnie wykorzystując innowacje operacyjne, działalność Xiaomi w segmencie gier wzrosła rok do roku dziewiąty kwartał z rzędu.

 

Aktualizacja strategii: „Człowiek x Samochód x Dom”

W trzecim kwartale br. wydatki Xiaomi na badania i rozwój wyniosły 5 mld RMB, co oznacza wzrost o 22% rok do roku. Firma jest zaangażowana w przyciąganie i utrzymywanie talentów technologicznych. Na dzień 30 września 2023 r. firma zatrudniała 17 563 pracowników działu badań i rozwoju, co stanowiło ponad 53% ogółu jej kadry. Ponadto, Xiaomi nadal rozszerzało swoje możliwości w zakresie własności intelektualnej, aby wspierać innowacje. 30 września 2023 r. firma miała ponad 35 000 patentów zarejestrowanych na całym świecie.

W październiku br. Xiaomi zaprezentowało swój nowy system operacyjny Xiaomi HyperOS, który jest zaprojektowany i dostosowany do łączenia urządzeń osobistych, samochodów i inteligentnych sprzętów domowych w inteligentnym ekosystemie. Celem Xiaomi HyperOS jest osiągnięcie kompleksowej refaktoryzacji w celu optymalizacji wydajności urządzeń, inteligentnej łączności między urządzeniami, proaktywnej inteligencji, kompleksowego bezpieczeństwa i otwartości platformy. Rdzeniem HyperOS jest system Xiaomi Vela, oparty na Linuxie. Firma zrestrukturyzowała podstawowe moduły, takie jak planowanie wydajności, zarządzanie zadaniami, zarządzanie pamięcią i zarządzanie plikami, co skutkuje znacznym wzrostem wydajności i efektywności. Jeśli chodzi o inteligentną łączność między urządzeniami, Xiaomi HyperConnect, zastrzeżona zaawansowana platforma inteligentnej łączności, ułatwia wydajne połączenia między wieloma urządzeniami i zapewnia ich doskonałą współpracę. Zaangażowanie w rozwój proaktywnej inteligencji dało początek Xiaomi HyperMind, centrum poznawczemu obejmującemu wiele urządzeń. Xiaomi HyperOS idzie o krok dalej, wspierając zaawansowane technologie sztucznej inteligencji i umożliwiając urządzeniom udostępnianie wielu funkcji opartych na AI.

Podstawą podsystemu bezpieczeństwa jest samodzielnie opracowane zaufane środowisko wykonawcze (TEE), działające na specjalnie do tego przeznaczonym sprzęcie. Xiaomi stosuje szyfrowanie end-to-end za pośrednictwem TEE do transmisji danych między urządzeniami, rozszerzając ochronę na połączone ze sobą moduły bezpieczeństwa. Ponadto, Xiaomi HyperOS przestrzega zasad funkcjonowania otwartej platformy. Firma wystosowała zaproszenia do deweloperów aplikacji i inteligentnego sprzętu, przyznając im otwarty dostęp do Xiaomi HyperConnect, a także ogłosiła otwarty, licencjonowany dostęp na zasadach open source do platformy Xiaomi Vela, umożliwiając programistom na całym świecie współpracę.

 

AI, jako kluczowy czynnik przyspieszający proces zmiany modelu biznesowego w kierunku serwicyzacji, komentuje Marek Głazowski, Prezes IFS Poland & EE