Co z tymi iPhone’ami, czyli jak rynek chiński wpłynął na sprzedaż sztandarowego produktu firmy
Wyniki w Państwie Środka miały wielki wpływ na ogólną sprzedaż i zysk w pierwszym kwartale fiskalnym, które przekroczyły szacunki analityków. W konsekwencji akcje Apple’a spadły o 3% w handlu po godzinach.
Oficjalne wyniki potwierdziły obawy części analityków, że sztandarowy produkt firmy traci popularność na kluczowym rynku azjatyckim. Apple podał, że sprzedaż w Chinach w grudniu wyniosła 20,82 miliarda dolarów, co oznacza brak szacunków analityków na poziomie 23,53 miliarda dolarów, jak wynika z danych LSEG.
Przychody w bieżącym kwartale wyniosą co najmniej 5 miliardów dolarów mniej niż rok temu, kiedy firma szybko sprzedawała iPhone’y, aby uzupełnić zapasy wyczerpane w wyniku przestojów fabryk związanych z Covid-19 – tak powiedział analitykom dyrektor finansowy Apple Luca Maestri podczas telekonferencji.
Z komentarzy Maestriego wynika, że w drugim kwartale finansowym kończącym się w marcu spodziewane będą przychody na poziomie około 90 miliardów dolarów i sprzedaż iPhone’a na poziomie około 46 miliardów dolarów. Wall Street spodziewała się przychodów na poziomie prawie 96 miliardów dolarów, a sprzedaży iPhone’a na poziomie 50 miliardów dolarów. W kwartale 2023 r. wyniosły one 51 miliardów dolarów.
Jeśli prognozy dyrektora finansowego się potwierdzą, to Apple odnotuje najgorszy drugi kwartał fiskalny sprzedaży iPhone’ów od czasu powszechnych blokad związanych z pandemią COVID w marcu 2020 r.
Na chińskim rynku Apple stoi przed coraz większymi wyzwaniami konkurencyjnymi – nie tylko ze względu na Huawei, ale także ze względu na urządzenia składane, które są bardzo popularnym i szybko rozwijającym się segmentem w Chinach. Apple nie posiada takiego urządzenia w swojej ofercie.
W pierwszym kwartale finansowym zakończonym 30 grudnia Apple odnotowało sprzedaż na poziomie 119,58 miliarda dolarów i zysk na poziomie 2,18 dolarów na akcję, czyli powyżej oczekiwań analityków na poziomie 117,91 miliarda dolarów i 2,10 dolarów na akcję.
Kwartalna sprzedaż iPhone’ów miała wartość 69,70 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 6%, przekraczając oczekiwania analityków wynoszące 67,82 miliarda dolarów, dzięki ofercie iPhone’a 15, która obejmuje urządzenia umożliwiające przechwytywanie trójwymiarowego wideo dla zestawu słuchawkowego Vision Pro, który zostanie wprowadzony na rynek w tym tygodniu.