Rekordowe 8,5 mld zł przychodów Grupy AB w 2017 roku – Grupa AB umacnia się na pozycja nr 1 na rynku w Polsce i całym regionie CEE.
Rekordowe 8,5 mld zł przychodów Grupy AB w 2017 roku – Grupa AB umacnia się na pozycja nr 1 na rynku w Polsce i całym regionie CEE.
- Wzmocniona pozycja nr 1 na rynku w Polsce i całym regionie CEE; solidne, stabilne zyski, bezpieczne wskaźniki finansowe, wysoki operacyjny cash flow i najniższe w branży koszty SG&A;
- Potwierdzona rzetelność rozliczeń podatkowych – zakończone wszystkie kontrole skarbowe w AB SA;
- Nowoczesne Centrum Dystrybucyjne w Magnicach: wysoki sezon w Q4 potwierdził efektywność zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego.
- Dynamiczny wzrost segmentów m.in. cloud, gaming, VAD i digital signage oraz rozwój komplementarnej oferty spoza IT: RTV/AGD, zabawki, smart home.
W drugim kwartale roku finansowego 2017/2018 (zakończył się 31 grudnia 2017 r.) Grupa AB zwiększyła przychody w ujęciu rok do roku o 8,5%, do 2,8 mld PLN. Wynik EBITDA miał wartość prawie 43 mln PLN, a zysk netto to blisko 26 mln PLN. W całym roku kalendarzowym 2017 Grupa AB wypracowała niemal 115 mln PLN wyniku EBITDA i 65 mln PLN zysku netto przy rekordowych 8,5 mld PLN przychodów ze sprzedaży.
– Generujemy solidne, stabilne wyniki finansowe oraz systematycznie powiększamy skalę i zasięg naszej działalności w oparciu o największe portfolio klientów w regionie CEE, aby długoterminowo maksymalizować zyski. W branży dystrybucji IT marże podążają bowiem śladem sinusoidy w zależności od natężenia konkurencji. Grupa AB przez ponad 27 lat swojej historii udowodniła, że z każdej fali zmian rynkowych potrafi wyjść jeszcze silniejsza. Obecnie umacniamy się na pozycji nr 1 w Polsce i regionie CEE oraz awansowaliśmy w czwartym kwartale na pozycję nr 8 w skali całej Europy – komentuje Andrzej Przybyło, założyciel, twórca sukcesu i Prezes Zarządu AB SA
W zdywersyfikowanym produktowo i geograficznie biznesie Grupy AB w minionym kwartale, jak również w całym roku, wyróżniały się dynamikami wzrostu zarówno relatywnie nowe obszary produktowe, m.in. rozwiązania chmurowe czy akcesoria dla graczy, jak również bardziej dojrzałe projekty biznesowe, chociażby digital signage, sprzedaż z wartością dodaną w segmencie biznesowym (VAD) czy segment AGD/RTV. W Grupie AB, która jest zdecydowanym nr 1 w dystrybucji produktów Apple w regionie CEE, widoczny był także pozytywny efekt premiery iPhone’a X i iPhone’a 8, co pokazuje potencjał rynkowego popytu na produkty o charakterze innowacyjnym.
Solidne i rzetelne finanse
Od lat AB jest firmą konsekwentnie ceniącą stabilność, przejrzystość i bezpieczeństwo, czego jednym z efektów jest klarowna sytuacja w zakresie prawidłowości rozliczeń podatkowych.
– Rzetelnie prowadziliśmy i prowadzimy rozliczenia podatkowe. Potwierdzeniem tego faktu są wyniki wszystkich zakończonych kontroli. Obecnie nie toczy się w spółce AB żadna kontrola – mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA. – Instytucje finansowe doceniają nasze wskaźniki. Co więcej, duża przestrzeń finansowa pozwala nam na wykorzystanie możliwości dalszego wzrostu, kontynuując realizację strategii rozwoju z wpisanym w nią bezpieczeństwem.
Warto również zauważyć, że w roku kalendarzowym 2017 Grupa AB wypracowała wysokie dodatnie przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej (110 mln PLN), działając w oparciu o zdywersyfikowane zadłużenie, w większości o charakterze długoterminowym.
Najwyższa efektywność
Ostatni kwartał roku kalendarzowego jest w branży dystrybucji elektroniki sezonowo okresem najwyższych obrotów. Tym istotniejsza staje się efektywność operacyjna dystrybutora.
– Nowe centrum dystrybucyjne w Magnicach pod Wrocławiem sprawdza się bardzo dobrze. Czwarty kwartał był rekordowy pod względem liczby wysyłek oraz szybkości procedowania zamówień. Choć magazyn nie pracuje na maksimum swoich możliwości, gdyż nie było jeszcze takiej potrzeby, to mimo to obsłużyliśmy największą w historii liczbę zamówień, nie zwiększając zatrudnienia – mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA. – Droga, którą poszliśmy, jest nieunikniona, żeby dalej się rozwijać i efektywnie prowadzić biznes. Inwestycje są już za nami, teraz będziemy czerpać z nich korzyści – podkreśla.
Automatyka magazynowa i automatyzacja procesów sprzedażowych są w Grupie AB istotne nie tylko ze względu na trwającą rewolucję e-commerce, ale również w kontekście zjawisk obserwowanych na rynku pracy. Dlatego magazyn w Magnicach daje AB dużą przewagę konkurencyjną w branży. Co ważne, Grupa AB od lat utrzymuje najniższy w branży wskaźnik kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży w relacji do obrotów – SG&A to zaledwie 2,6%. To pozwala jej wygrywać w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym bez względu na fazę cyklu koniunkturalnego.
Najszersza oferta, wysokie wzrosty i korzystne prognozy
Grupa AB jest największym dystrybutorem w regionie CEE z ofertą blisko 100 tys. produktów dostępnych na magazynie. Co więcej, nadal systematycznie poszerza portfolio produktowe. Warto wskazać, że w 2017 roku podpisane lub rozszerzone zostały umowy dystrybucyjne w obszarze IT (m.in. z takimi firmami jak Canon, Epson, Fibaro, Logitech, Zyxel), AGD/RTV (m.in. Sharp, Solgaz, TCL), elektroniki konsumenckiej i akcesoriów dla graczy (m.in. Archos, Asus, Razer), a także w szerokim zakresie zabawek. Warto pamiętać, że Grupa AB jest głównym partnerem w regionie CEE dla globalnych gigantów IT jak m.in Microsoft, HP Inc., HP Enterprise, Lenovo, Asus, Dell czy Apple. Grupa AB zbudowała już w Polsce pozycję lidera rynku cloud w strategicznym partnerstwie z firmą Microsoft i korzysta z licznych przewag konkurencyjnych, notując w roku 2017 średniomiesięczny wzrost o aż 21%.
– Oceniamy, że niezmiennie będzie wzrastać zainteresowanie usługami chmurowymi, podobnie jak rozwiązaniami z obszaru inteligentnego domu, gdzie z sukcesem budujemy specjalistyczny kanał sprzedaży. Mamy już 130 partnerów, którzy zajmują się instalowaniem dystrybuowanych przez nas rozwiązań – wskazuje Zbigniew Mądry z Zarządu AB SA.
Rynek produktów smart home w minionym roku tylko w Polsce miał mieć wartość 120 mln PLN, podczas gdy za zaledwie trzy lata jego ma to być już 700 mln PLN (prognoza MEC Analytics). Badania wskazują, że 70% Polaków jest przekonanych, że za pięć lat inteligentne rozwiązania staną się standardem. Grupa AB jest przygotowana na tę kolejną rewolucję rynkową, podobnie jak ma to miejsce z dynamicznym wzrostem znaczenia e-commerce. Tu również Grupa AB wypracowała wiodącą pozycję, oferując kompleksowe portfolio narzędzi e-handlu. Warto też wspomnieć o rozwijającym się rynku digital signage (elektroniczne wyświetlacze wielkoformatowe), gdzie Grupa AB jest liderem rynku dystrybucyjnego z 70% wzrostem sprzedaży rdr. Głównym impulsem wzrostowym dla kategorii Security stają się regulacje RODO (zarządzanie danymi osobowymi) i ogólny wzrost świadomości użytkowników odnośnie do cybersecurity. Oczywiście nie bez znaczenia jest fakt, że skala zagrożeń wciąż się powiększa. Grupa AB zyskuje również dzięki wzrostowi znaczenia dystrybucji z wartością dodaną (VAD), gdzie zwiększyła obroty w trakcie 2017 roku o 21%.
– Jako dystrybutor VAD wykorzystujemy nasze zasoby i atuty, chociażby dedykowany zespół inżynierów i project managerów, centrum kompetencyjne czy zaplecze technologiczne. Kolejni nowi dostawcy zaawansowanych rozwiązań wybrali nas m.in. dlatego, że posiadamy solidne zaplecze merytoryczne, logistyczne i finansowe. Co więcej, jesteśmy wiodącym dystrybutorem Hewlett-Packard Enterprise, lidera produktowego w segmencie VAD – komentuje Zbigniew Mądry.
Z prognoz PMR Research wynika, że polskie firmy zamierzają zwiększyć wydatki na IT w 2018 roku o 6%. Wiąże się to z dobrą koniunkturą w gospodarce oraz faktem, że po okresie niskiego poziomu inwestycji obecnie przedsiębiorstwa nadrabiają zaległości, zwiększając wydatki na rozwój. W rezultacie Grupa AB obserwowała już w czwartym kwartale 2017 roku ożywienie popytu ze strony polskiego średniego i dużego biznesu oraz w ramach obsługi projektów infrastrukturalnych.