Amazon Web Services wspiera klientów i partnerów na drodze do osiągnięcia zgodności z unijnym rozporządzeniem dotyczącym ochrony danych osobowych – RODO.
Unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych (RODO) wprowadza solidne wymagania, które podniosą i zharmonizują standardy ochrony danych i bezpieczeństwa, zapewniając przy tym podstawowe prawo podmiotów danych w Unii Europejskiej do prywatności. Amazon Web Services, oprócz deklaracji zgodności wszystkich swoich usług z nowymi przepisami, zapewnia swoim klientom wsparcie techniczne poprzez sieć partnerów (APN) czy usługi takie jak AWS Premium Support. W jaki sposób Amazon Web Services udziela wsparcia klientom i partnerom w osiąganiu zgodności z przepisami RODO?
Współpraca z partnerem AWS
Jednym z podstawowych sposobów dostosowania organizacji do przepisów RODO jest współpraca z partnerem AWS (APN), który ma możliwość zwiększenia bezpieczeństwa stosowanych usług poprzez rozszerzenie zakresu modelu wspólnej odpowiedzialności AWS (AWS Shared Responsibility Model). Pomaga to zmniejszyć obciążenie operacyjne klienta, ponieważ zarządzaniem i kontrolą komponentów infrastruktury (od systemu operacyjnego hosta i warstwy wirtualizacyjnej do fizycznego bezpieczeństwa obiektów, w których działa usługa) zajmuje się AWS. Dodatkowo, planowane jest rozszerzenie narzędzia AWS Partner Solutions Finder, poprzez wprowadzenie opcji wyszukiwania partnerów posiadających produkty i usługi pomocne w procesie przygotowywania się do nowych przepisów.
Identyfikacja i łagodzenie ryzyka
AWS Premium Support współpracuje z klientami i partnerami APN w celu wdrożenia najlepszych praktyk w chmurze. Inżynierowie AWS z zespołu Support są odpowiednio przeszkoleni w zakresie identyfikacji i łagodzenia ryzyka w przypadku braku zgodności z unijnym rozporządzeniem. Natomiast partnerzy APN lub klienci korzystający z AWS Enterprise Support mogą skorzystać z pomocy technicznego menedżera konta (Technical Account Manager).
Profesjonalna ekspertyza
Cloud Operations Review to program dostępny dla klientów AWS Enterprise Support, który identyfikuje wady w podejściu do działania w chmurze. Taka ekspertyza, opracowana na podstawie zestawu najlepszych praktyk, pomaga klientom zidentyfikować ryzyka operacyjne, które są kluczowe w drodze do osiągnięcia zgodności z RODO. Aby zapewnić doskonałość operacyjną, program wykorzystuje podejście czteropanelowe, koncentrując się na przygotowywaniu, monitorowaniu, obsłudze i optymalizacji systemów opartych na chmurze. Innym przykładem pomocnego programu jest Well-Architected Review, który pozwala organizacjom konfrontować swoje architektury z najlepszymi praktykami AWS i tworzyć takie, które są bezpieczne, niezawodne, wydajne i opłacalne. Pomaga on klientom i partnerom APN zrozumieć, gdzie znajdują się zagrożenia oraz jak je rozwiązać.
Pomoc konsultantów i bogate zasoby edukacyjne
Klienci i partnerzy AWS mogą również skorzystać z pomocy konsultantów ds. usług profesjonalnych, którzy udzielają swoich odpowiedzi na pytania dotyczące RODO poprzez prywatne sesje konsultacyjne, publiczne wystąpienia, webinaria i warsztaty na AWS Summits czy AWS Pop-up Lofts. Oprócz usług profesjonalnych, AWS oferuje również bogate zasoby edukacyjne, w tym m.in. odpowiedzi na często zadawane pytania, filmy wideo, oficjalne dokumenty oraz wskazówki w jaki sposób przygotować się do RODO.