Pandemia koronawirusa sprawiła, że znacznie wzrosła rola usług cyfrowych. ITMAGINATION, polski software house przedstawia sześć obszarów, które przyśpieszyły cyfrowo w czasie pandemii.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że znacznie wzrosła rola usług cyfrowych. Nowoczesne technologie są dziś nie tylko sposobem na rozwój biznesu, ale także codziennym narzędziem wykorzystywanym przez społeczeństwo. W obliczu globalnych zmian, wyzwania stoją zarówno przed prywatnymi przedsiębiorstwami, jak i państwowymi instytucjami. Firmy z wielu branż oraz urzędy wdrożyły najnowsze rozwiązania cyfrowe na jeszcze szerszą skalę, aby świadczyć swoje usługi nawet w trakcie społecznej izolacji. Wszystko wskazuje na to, że szybki skok cywilizacyjny będzie początkiem długotrwałej ewolucji. ITMAGINATION, polski software house przedstawia sześć obszarów, które przyśpieszyły cyfrowo w czasie pandemii.
Cyfrowa ścieżka dla nabywców produktów i usług
Pandemia spowodowała, że dla zachowania konkurencyjności, firmy musiały przenieść do świata online swoje usługi i produkty, a także cały proces sprzedażowy oraz posprzedażowy. Nie wystarczy już oferować wysokiej jakości usług, czy wytwarzać najlepszych produktów, jeśli potencjalni klienci nie mogą odnaleźć ich w internecie. Sama obecność w sieci to dla wielu firm tzw. starej ekonomii spore wyzwanie, ale kolejnym jest zapewnienie obsługi posprzedażowej w formie online. Dla nabywców ogromnym ułatwieniem jest fakt, że dalsze procesy związane z usługą lub produktem mogą zostać rozwiązane w formie zdalnej. Świadomość tego, jak istotne są procesy cyfrowe mają m.in. polskie firmy. Według raportu Banku Światowego i PARP „COVID-19 Business Pulse Survey – Polska”, w trakcie pandemii 32 proc. przedsiębiorstw po raz pierwszy zainwestowało we wdrożenie lub zwiększyło użycie platform cyfrowych, a najczęściej na takie rozwiązania decydowały się podmioty handlowe i usługowe.
Cyfrowa komunikacja w pracy
Masowe przejście na model pracy zdalnej wymusiło szersze korzystanie z narzędzi cyfrowych do komunikacji zespołowej i realizacji obowiązków służbowych. Mocno wzrosło zastosowanie takich aplikacji jak Zoom czy Microsoft Teams, które stały się nieodłącznym elementem codziennej pracy i sposobem na utrzymywanie relacji z zespołem oraz klientami. W firmach w większym zakresie pojawił się cyfrowy obieg dokumentów, aby zapewnić wyższy komfort pracy, oszczędzić czas oraz redukować koszty administracji i negatywny wpływ ich druku na środowisko. Po kilku miesiącach pracy online, co raz więcej pracodawców i pracowników jest skłonnych funkcjonować w takim trybie. W Polsce, według badania portalu Pracuj.pl, prawie połowa pracowników docenia hybrydowy model pracy i znacznie rośnie odsetek osób, które chcą w pełni pracować zdalnie i raz na jakiś czas pojawiać się w biurze. Jednocześnie nie cierpi na tym wydajność, ponieważ znaczna większość badanych ocenia, że ich efektywność jest taka sama jak w biurze.
Nasze finanse w Internecie
Bankowość to kolejna branża, która w efekcie pandemii jeszcze bardziej przyspieszyła cyfrowo, chociaż usługi finansowe online od pewnego czasu stają się coraz popularniejsze na świecie i również w Polsce. Według ekspertów, do 2027 roku ten rynek powinien rosnąć w tempie kilkunastu procent rocznie. W odniesieniu do Polski warto wskazać, że według raportu Związku Banków Polskich „Covid-19, banki i technologia”, w drugim kwartale 2020 roku liczba aktywnych indywidualnych użytkowników bankowości internetowej przekroczyła już 19 milionów, a ponad 12,9 milionów osób korzysta z bankowości mobilnej. Okazało się, że zamiast wizyty w oddziale wolimy korzystać z usług finansowych poprzez internet, a pandemia tylko przyspieszyła ten trend.
Dzisiaj jest to bardzo proste, ponieważ już większość operacji bankowych dla klientów indywidualnych i firm możemy zrealizować online. Dzięki rozwojowi branży fintech, oferta zdalnych usług finansowych nie ogranicza się wyłącznie do podstawowych czynności. Coraz częściej możemy w ten sposób podpisywać np. umowy leasingowe, co jeszcze niedawno nie było tak powszechnie możliwe w formie zdalnej. Obecnie cały proces zakupu samochodu, nowego lub używanego może odbyć się poza salonem, ponieważ mamy do dyspozycji tzw. wirtualne salony, w którym na ekranie komputera dokładnie obejrzymy nasze przyszłe auto, a doradca pomoże wypełnić wszelkie formalności związane z finansowaniem zakupu pojazdu.
Funkcjonujemy w czasach dynamicznego rozwoju usług cyfrowych, a nasz codzienny świat w coraz większym stopniu przenosi się do internetu. Dzięki komputerom i aplikacjom utrzymujemy kontakt z najbliższymi, realizujemy codzienne obowiązki i szukamy rozrywki. Niespodziewany wybuch ogólnoświatowej epidemii koronawirusa spowodował, że cyfryzacja stała się realną potrzebą dla większości społeczeństwa. Okazuje się, że prywatny biznes, administracja państwowa, konsumenci oraz obywatele – każda strona stosunków gospodarczych i społecznych w mniejszym lub większym stopniu musi korzystać z technologii cyfrowych, aby funkcjonować w dzisiejszym świecie. – mówi Marcin Dąbrowski, Chief Innovation Officer w ITMAGINATION.
Marcin Dąbrowski, Chief Innovation Officer w ITMAGINATION.
Urzędy są coraz nowocześniejsze
Jeśli kupować, to w sieci
Branża handlowa jest jedną z najbardziej negatywnie dotkniętych przez pandemię, ponieważ ograniczenie lub zamknięcie sklepów stacjonarnych stało się mocnym ciosem dla firm z tego sektora. Jednocześnie aktualna sytuacja sprawiła, że na znaczeniu zyskał e-commerce. Kolejne firmy przenoszą się do sieci lub rozbudowują już istniejące sklepy online, aby oferować swoje produkty dla szerszego grona odbiorców. Walka o klienta nie odbywa się już w formie reklam na witrynach sklepowych, ale tych internetowych. Rynek e-commerce od lat zdobywał popularność, ponieważ taka forma zakupów jest wygodniejsza, oferta produktów jest coraz szersza, a niskie koszty transportu coraz częściej nie obciążają już klienta końcowego. Konsumenci przestali ograniczać zakupy online do elektroniki czy odzieży. Dziś zamawiamy nawet codzienne zakupy spożywcze, czy nabywamy samochody w wirtualnych salonach. Przestawienie się na handel internetowy to także korzyści dla firm z branży, ponieważ dzięki takiemu modelowi biznesowemu znacznie ograniczają stałe koszty utrzymania powierzchni handlowych. Według danych PMR, w Polsce e-commerce stanowił w 2019 roku 11 proc. rynku detalicznego, gdy według szacunków w 2025 roku będzie to już 20 proc. W efekcie pandemii, w tym roku rynek wzrośnie o 26 proc. w ujęciu rok do roku, co jest najwyższym wskaźnikiem od wielu lat.
https://itreseller.pl/itrnewmocne-otwarcie-nowego-roku-finansowego-przez-grupe-ab-najwiekszy-dystrybutor-it-oraz-ee-w-polsce-i-regionie-cee-w-iii-kwartale-2020-roku-zanotowal-wzrost-przychodow-o-33-i-zysku-netto-o-63/