W motoryzacji rozwój i zastosowanie nowych technologii jest kluczowym czynnikiem sukcesu na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Jak wirtualna rzeczywistość zmieniła przemysł motoryzacyjny?

W motoryzacji rozwój i zastosowanie nowych technologii jest kluczowym czynnikiem sukcesu na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, który wymaga szybszego wprowadzania produktów do sprzedaży ale i coraz wyższej jakości produktów. Dziś rozwiązania VR są już standardem w motoryzacji.

 

Wirtualna rzeczywistość od wielu lat napędza branżę motoryzacyjną. Wykorzystywana już od dawna przez duże firmy, takie jak Daimler, BMW, Seat, Ford, Kia, Hyundai, Volkswagen, Renault, a nawet McLaren czy Bugatti, pozwala producentom rozwinąć kreatywność, obniżyć globalne koszty i zredukować czas produkcji nowych pojazdów. Koncepcja samochodu, szkolenie pracowników, marketing i sprzedaż, to wszystko wymaga czasu i pieniędzy, a wirtualna rzeczywistość oferuje wiele nowoczesnych rozwiązań i zastosowań dla przemysłu motoryzacyjnego, które są szybsze w realizacji, tańsze w produkcji i bardziej efektywne od tradycyjnych.

 

Projektowanie samochodów to proces wymagający ciągłych modyfikacji i przeglądów, z koniecznością wracania do poprzednich decyzji nawet po kilka razy, zanim samochód ostatecznie trafi na linię produkcyjną. Tę czynność uważa się za jedną z najdroższych i najbardziej czasochłonnych aspektów tego procesu. Faktycznie, wczesne fazy projektowania mają wpływ nawet na 70% całkowitego kosztu produktu. Biorąc pod uwagę presję wywieraną na koncerny samochodowe, aby skracały czas wprowadzania produktów na rynek i nieustannie poprawiały jakość, przemysł motoryzacyjny upowszechnił wykorzystanie VR w wielu zastosowaniach, w tym w projektowaniu, produkcji
i szkoleniach.

 

Ogromne zainteresowanie przemysłu oraz galopujący postęp technologiczny sprawił, że VR stał się w przemyśle motoryzacyjnym niezbędny. Liderem w tej dziedzinie w zastosowaniach szkoleniowych, projektowych i produkcyjnych jest tajwański producent zestawów do wirtualnej rzeczywistości firma HTC Vive. Oferta gogli do VR, marki HTC to: flagowy produkt HTC Vive Pro, następnie zestaw nowej generacji o modułowej konstrukcji HTC Vive Cosmos Elite, jego młodszy brat HTC Vive Cosmos oraz najbardziej mobilny zestaw typu All-in-One, przenośny HTC Vive Focus Plus. Kolejne, coraz mniejsze i coraz bardziej zaawansowane technologicznie zestawy wciąż powstają w laboratoriach HTC.

 

„Doskonałym przykładem wykorzystania potencjału HTC Vive Pro w szkoleniach może być pierwsza w Polsce fabryka silników i baterii do samochodów elektrycznych z logo Mercedes-Benz w dolnośląskiej gminie Jawor. Pomysł był pozornie prosty, chodziło o przeniesienie 7,5 tys. elementów silnika do wirtualnej rzeczywistości i przeszkolenie specjalistów od jego składania. Każdy element jest dokładnie odwzorowany w VR, łącznie z kolorem i numerem katalogowym. Od razu nasuwa się pytanie czy człowiek jest w stanie zapamiętać cały cykl składania tak skomplikowanego silnika. Tu wchodzi w grę pamięć mięśniowa. „Nawet bez „wkuwania” czynności na pamięć, osoba szkolona potrafi w sposób podświadomy powtórzyć czynności. Podobnie jak doświadczony kierowca.” – opowiada Marek Carbon z Aidar – Kogifi, firmy technologicznej, która stworzyła oprogramowanie dla Daimlera.

 

Zakład Daimlera w Jaworznie szkoli pracowników na urządzeniach HTC Vive Pro od prawie roku. Rezultaty mówią same za siebie. Dzięki szkoleniu na HTC Vive Pro poprawiła się skuteczność szkoleń. Nowi pracownicy nie blokują linii produkcyjnych, nie są narażeni na stres, program szkoleń kończą szybciej i nie narażają pracodawcy na uszkodzenia części silnika lub narzędzi, z których niektóre kosztują nawet 15 tysięcy euro. Po ukończeniu szkolenia VR pracownik jest gotowy do pracy w fabryce. Doskonale wie, gdzie co jest i co ma z tym zrobić. Jak ma wyglądać gotowy element po opuszczeniu stacji i jak wygląda to na początku. Wie jakie narzędzie użyć, gdzie ono jest, wie w którą stronę używać danego narzędzia.

 

Firma BMW dzięki wykorzystaniu urządzenia HTC Vive Pro Eye zaprojektowała niezwykle ciekawe doświadczenie „BMW M Virtual Experience”, które z całą odpowiedzialnością możemy nazwać objawieniem nowoczesnego marketingu. Pierwotnie opracowany przez firmę ZeroLight do użytku w goglach HTC VIVE Pro Eye, umożliwia klientom konfigurowanie, eksplorowanie wnętrza symulowanego samochodu M5 w rzeczywistości wirtualnej. Klienci mogą dowolnie dostosowywać samochód według własnego uznania, niezależnie od tego, czy chodzi o lakier, koła czy detale wnętrza. Kiedy już skończą konfigurować samochód, mogą nawet usiąść za kierownicą i wyruszyć na jazdę próbną na Circuit De La Sarthe, jednym z najsłynniejszych torów wyścigowych na świecie. To kompleksowe podejście do doświadczania nowych produktów ma na celu zmianę sposobu, w jaki ludzie kupują samochody.

 

 

Volkswagen wdrożył VR na bardzo wiele różnych sposobów poprzez platformę Volkswagen Digital Hub Group. Jest to wirtualne centrum, które skupia wszystkie aplikacje VR funkcjonujące w całej grupie VW. Eksperci z grupy Volkswagen opracowali aplikacje rzeczywistości wirtualnej do produkcji i logistyki, które umożliwiają wielu uczestnikom spotkania i pracę w jednym, wspólnym pokoju VR. Obecnie grupa Volkswagen jest jednym z pierwszych producentów samochodów, który kompleksowo korzysta z technologii VR z systemem HTC Vive. Stworzony w tym celu Volkswagen Digital Reality Hub wraz ze startupem Innoactive skupia wszystkie istniejące aplikacje VR, użytkowników i narzędzia w Grupie na jednej platformie: Virtual Reality Holodeck, która tworzy wirtualne środowisko z trójwymiarowym obrazem każdego samochodu, VR-Training Logistics, dzięki której pracownicy logistyki opakowań Audi szkolą się z nowego procesu pakowania części.

 

 

Cyfrowa technologia 3D zmienia się i będzie przekształcać niezliczone gałęzie przemysłu. W BUGATTI prace nad wirtualnym procesem projektowania w VR trwają już od 2016 roku. Od tego czasu zespół projektowy zdigitalizował ponad 90% procesu projektowania. Dzięki VR można zaoszczędzić około 50% czasu i obniżyć koszty o około jedną czwartą. BUGATTI Divo został zaprojektowany w ciągu zaledwie sześciu miesięcy, a nie całego roku, jak zajęłoby to w przypadku metod analogowych.

 

„Jeśli chodzi o każdy proces projektowania, VR zmienia sposób działania i współpracy organizacji. Szybkie prototypowanie było rewolucją dla zespołów projektowych, ale w przeszłości było to oczywiście trudniejsze w przypadku pojazdów. VR pozwala ludziom na interakcję z modelami, które mają ultra-realistyczną grafikę, w której można zobaczyć nawet pojedyncze szwy na siedzeniach, a duże lub małe zmiany w projekcie można wprowadzić niemal natychmiast w celu przeglądu lub testów fizycznych w wirtualnym tunelu aerodynamicznym. Widzieliśmy doskonałe przykłady tego w sektorze motoryzacyjnym, a firmy takie jak Bugatti odnotowały ponad 40% skrócenie czasu projektowania podczas korzystania z VR. Nasze zestawy HTC Vive umożliwiają producentom i zespołom projektowym łatwe i efektywne stylizowanie, projektowanie, tworzenie i wprowadzanie zmian. VR to przyszłość każdego skomplikowanego procesu projektowania”. – opowiada Graham Wheeler, dyrektor generalny, EMEA HTC Vive.

 

Wirtualna rzeczywistość od dawna rozwija się bardzo dynamicznie. Branża korzysta z VR i oprogramowania do wirtualnego prototypowania od ponad dwudziestu lat. Technologie VR są sercem przemysłu i jego inteligentnych fabryk. Producent samochodów KIA pracujący na zestawach HTC Vive Pro, opracował system oceny projektu VR, który umożliwia dwudziestu osobom jednoczesne uczestnictwo w procesach opracowywania projektu. Dzięki nowym systemom VR poprawiły się jakość i wydajność projektowania, a skrócenie czasu opracowywania pojazdów poprawiło o 20% i rocznych kosztów rozwoju o 15%. Technologia VR jest częścią inwestycji o wartości 12,8 mln USD w Centrum Badań i Rozwoju Namyang, ogłoszonej przez Hyundai i Kia w marcu 2019 r.

 

 

Zwiększając efektywność kontroli projektów, VR pomaga firmom zmniejszyć liczbę prototypów. W ten sposób SEAT zdołał zmniejszyć o 50% liczbę prototypów potrzebnych do wyprodukowania przed wprowadzeniem na rynek nowego modelu samochodu. Firmie udało się również skrócić o 30% czas potrzebny na wyprodukowanie prototypu.

 

Wirtualna rzeczywistość odgrywa również kluczową rolę w bezpieczeństwie i komforcie pracy pracowników. VR można wykorzystać do skuteczniejszej oceny ergonomii linii produkcyjnych. Na przykład firmie Ford udało się ocenić ponad 900 zadań montażowych na uruchomienie nowego pojazdu przy użyciu wirtualnej rzeczywistości.

 

VR pozwala projektantom samochodów modyfikować wirtualny prototyp w czasie rzeczywistym, tyle razy, ile chcą. Daje im to możliwość przetestowania nowych pomysłów i omówienia ich z zespołem dzięki współpracy między różnymi, odległymi od siebie lokalizacjami. Projektanci samochodów mogą zatem pracować łatwiej, wygodniej, szybciej i skuteczniej. Wirtualna rzeczywistość symuluje sytuacje i środowiska, które pracownicy znajdą na przyszłych stacjach roboczych. Dzięki okularom HTC Vive Pro pracownicy mogą przejść szkolenie osobiste z wykorzystaniem symulacji i immersji. Prowadzi to do szybszego i bardziej efektywnego podejmowania decyzji, a klient może wsiąść do swojego, wymarzonego samochodu w VR, zmodyfikować go według swoich preferencji i wykonać jazdę próbną, zanim jeszcze ten jeszcze trafi na linie produkcyjną.

 

 

https://itreseller.pl/itrnewdebiutuja-procesory-serwerowe-amd-epyc-7003-milan-jeszcze-wiecej-wydajnosci-dzieki-architekturze-zen-3/