Kto odpowiada za bezpieczeństwo cyfrowe konsumenta? Debata Cyfrowej Polski której Partnerami były firmy Cisco oraz Samsung. 

Konsumenci, dostawcy usług IT i producenci sprzętu elektronicznego, czyli biznes, tworzą wspólny ekosystem, w którym każdy ma do spełnienia swoje zadanie na rzecz zachowania bezpieczeństwa cyfrowego. W przypadku wycieku danych klientów z serwerów firmy lub publicznej placówki obie strony relacji są ofiarami incydentu – zauważał dr hab. inż. Agnieszka Gryszczyńska z Katedry Prawa Informatycznego WPiA UKSW i Prokuratury Krajowej w czasie debaty poświęconej cyberbezpieczeństwu biznesu i konsumentów, zorganizowanej przez Związek Cyfrowa Polska.

Zagrożenia cyfrowe, z jakimi przedsiębiorstwa i konsumenci mierzyli się w ubiegłym roku, dynamika relacji na linii biznes–konsument w kontekście bezpieczeństwa w sieci, stojące przed nimi wyzwania oraz działania, które musimy w Polsce podjąć w roku 2022, by udoskonalić ich cyberbezpieczeństwo były obiektem dyskusji przeprowadzonej w ramach konferencji pt. „Cyberzagrożenia w 2021 r. i wyzwania na 2022 r.” z serii #CyfryzujemyPolskę. Spotkanie zorganizował reprezentujący polską branżę cyfrową i nowych technologii Związek Cyfrowa Polska.

 

Wspólna odpowiedzialność

Wśród gości debaty panowała zgoda, co do wzrostu skali zagrożeń oraz konieczności dbania o świadomość ryzyka i umiejętności radzenia sobie z cyberzagrożeniami wśród biznesu i konsumentów. Uczestnicy rozważali, na którym z partnerów w tym duecie spoczywa obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Tomasz Chomicki, Business Development Director w Samsung Electronics Polska przyznał, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo cyfrowe konsumenta ponoszą po części producenci.

 

Świadomość zagrożeń rośnie, ponieważ ataki coraz częściej dotyczą też indywidualnych obywateli. Producenci mają obowiązek dostarczyć możliwie najbezpieczniejsze rozwiązanie, ale my jako konsumenci również musimy starać się swoje dane chronić i być czujni – apelował przedstawiciel Samsung Electronics. Radził również, by konsumenci przyglądali się w czasie zakupów normom, jakie spełniają wybrane przez nich urządzenia elektroniczne – W kraju i Europie powstają narzędzia – ramy certyfikacji – pozwalające zweryfikować deklaracje producentów elektroniki i ocenić ich zgodność z konkretnym zestawem oczekiwań i wymogów. Kupując sprzęt warto zwracać uwagę na gotowość producenta do poddania się certyfikacji i uzyskanym przez niego wynikom– zalecił Tomasz Chomicki, Business Development Director w Samsung Electronics Polska.

 

O tym, że wzajemne wsparcie w rozwoju cyberbezpieczeństwa jest we wspólnym interesie Polaków przypominał Kamil Pluskwa-Dąbrowski, Prezes Federacji Konsumentów.

 

–  Konsument i biznes grają do jednej bramki w kwestii bezpieczeństwa cyfrowego. Zainfekowane urządzenie użytkownika może posłużyć do dalszych ataków na całe organizacje i prowadzić do efektu domina. Dbałość o cyberbezpieczeństwo konsumentów to nasz wspólny, najlepszy interes – mówił Kamil Pluskwa-Dąbrowski, Prezes Federacji Konsumentów. 

 

 

Potrzeba edukacji

Podobnego zdania była Katarzyna Araczewska, Zastępca Dyrektora Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która wskazywała, że w rozwój wiedzy i dobrych nawyków z zakresu cyberbezpieczeństwa obywateli włącza się administracja publiczna czuwająca nad dobrem konsumentów.

 

Ostrzeżenia skierowane do obywateli, mające budować ich świadomość na temat cyberzagrożeń i dbałości o prywatność ich danych muszą być przejrzyste i interesujące. UOKiK współprowadzi w tym celu, np. symulator możliwych naruszeń w sieci, który pozwala w kontrolowanych warunkach i bez konsekwencji pokazać młodzieży szkolnej, jak wyglądają potencjalne niebezpieczne sytuacje w sieci – mówiła Katarzyna Araczewska. – Konsumenci w Austrii, na przykład, dzięki tamtejszemu odpowiednikowi UOKiK mają dostęp do strony weryfikującej wiarygodność wybranego przez nich sklepu online. Organy dysponują różnymi metodami wsparcia konsumenta w staraniach na rzecz cyberbezpieczeństwa – dodawała

 

Zdaniem Prezesa Federacji Konsumentów nie należy jednak oczekiwać od konsumentów, a szczególnie osób starszych i mniej zaznajomionych z technologią, które w czasie pandemii zostały nagle wprowadzone do świata cyfrowego, że będą w posiadaniu odpowiednich kompetencjami bez wcześniejszego przygotowania.

 

Nie nauczymy konsumentów świadomie i bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw świata cyfrowego bez odpowiednich rządowych programów edukacji. Nie możemy oczekiwać za wiele od konsumenta, w którego edukację nie inwestujemy – zauważył Kamil Pluskwa-Dąbrowski.

 

Do tematu edukacji odniosła się również dr hab. inż. Agnieszka Gryszczyńska, wspominając o konieczności pracy nad środowiskiem regulacyjnym w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Istotne dla rozwoju cyberbezpieczeństwa w Polsce będą również dedykowane regulacje prawne. Nie powinny jednak to być wyłącznie przepisy karne, ale również administracyjne związane z obowiązkami operatorów, czy te dotyczące nauki w dziedzinie cybersecurity w ramach edukacji podstawowej i wyższej – mówiła przedstawicielka Prokuratury Krajowej.

 

Konferencja z cyklu #CyfryzujemyPolskę została zorganizowana 13 stycznia pod Patronatem Honorowym Sekretarz Stanu w KPRM, Pełnomocnika Rządu do Spraw Cyberbezpieczeństwa Janusza CIeszyńskiego oraz Urzędu Zamówień Publicznych. Partnerami były firmy Cisco oraz Samsung.

 

Jak w dekadę Izrael zdominował branżę cyberbezpieczeństwa, tłumaczy Marek Gajewski, prezes HackerU Polska.