Rynek laptopów Q1 2022 – Lenovo liderem sprzedaży, Dell zdecydowanym liderem wzrostu.
Kupujemy mniej laptopów, zwłaszcza tych marek, które dotychczas znajdowały się na szczycie listy najchętniej wybieranych przez użytkowników.
Ponieważ ograniczenia pandemiczne zniknęły, a wcześniejsze zakupy maszyn niezbędnych do pracy zdalnej jeszcze nie zdążyły się zestarzeć, globalna sprzedaż laptopów spadła w ujęciu rocznym w pierwszym kwartale 2022 roku. W Q1 2022 sprzedano 63,5 mln laptopów – o około 7% mniej niż w Q1 2021.
Za spadek sprzedaży w pierwszym kwartale obecnego roku odpowiadają dwa, solidne tąpnięcia. Pierwsze dotyczy dramatycznego spadku sprzedaży Chromebooków (- 67%). Najwyraźniej sektor edukacyjny, który chłonął te komputery, okazał się już nasycony. Wyraźnie spadła także sprzedaż laptopów dwóch czołowych marek: Lenovo (- 12%) i HP (-20 %).
Najlepiej sytuację wykorzystują dwie firmy: Dell Technologies (ze wzrostem 5%) i Apple (ze wzrostem 4%). Pierwsza trójka największych producentów laptopów zaczyna się do siebie zbliżać wynikami i jeśli trend się utrzyma, to Dell może zdołać przejąć pozycję wicelidera. Silny wzrost Apple nie dziwi (MacBooki z procesorami M1 niewątpliwie napędzają sprzedaż). Dell natomiast wyraźnie wykorzystuje lukę powstałą w wyniku spadania udziałów HP i, w mniejszym stopniu, Lenovo.