Autonomiczne samochody, wirtualna rzeczywistość na zakupach – w czym tak naprawdę pomoże nam sieć 5G?
Sieć 5G wprowadzana jest w coraz większej liczbie krajów na całym świecie, a pod koniec 2021 roku dostępna była u 196 różnych operatorów. Po jej pełnym wdrożeniu urządzenia zgodne z nowym standardem mogą działać nawet 20 razy szybciej niż w dominującej dzisiaj sieci 4G. Jednak większa prędkość transmisji danych nie jest jedyną zmianą, którą przyniesie nowa technologia.
Standard 5G stanie się w ciągu najbliższych 5 lat dominującą techniką łączności bezprzewodowej. Jest to pierwsze w komunikacji mobilnej rozwiązanie korzystające z usług chmurowych, dzięki czemu obsługa sieci jest bardziej elastyczna i wydajna. Ponadto, 5G używane jest do wspierania m.in. funkcjonowania pojazdów autonomicznych, prowadzenia zdalnych operacji chirurgicznych, a także obsługi rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality, AR) i wirtualnej (Virtual Reality, VR). Sieć 5G stanie się motorem transformacji cyfrowej w wielu branżach – podkreślają specjaliści Vertiv.
Nowe możliwości dla konsumentów
Największą zmianą, którą niesie nowy standard sieci komórkowej, jest większa prędkość transmisji danych, co przekłada się na sprawniejsze działanie internetu. 56% konsumentów biorących udział w opracowanym przez 451 Research badaniu Voice of the Connected User Landscape wskazało, że główną motywacją do korzystania z sieci 5G jest dla nich możliwość szybszego pobierania treści. Blisko połowa (45%) określała ciągłość łączności mobilnej w ruchu (on-the-move network connectivity) jako priorytet używania 5G, zaś nieco ponad 40% podkreśliła możliwość zastąpienia domowej sieci internetowej standardem piątej generacji.
Większa prędkość przesyłu danych niesie ze sobą poprawę jakości odtwarzanych w trybie online materiałów wideo. Standard 5G umożliwia oglądanie filmów nawet w jakości 8K. 26% badanych wskazało stabilniejsze strumieniowanie materiałów multimedialnych jako motywację do korzystania z 5G na swoim smartfonie, a 23% uznało za nią wyższą rozdzielczość wideo. Z kolei co piąty respondent podkreślał rolę nowego standardu telefonii mobilnej w umożliwianiu równoczesnego korzystania z sieci wielu osobom.
Sieć 5G może pomóc także w codziennych czynnościach, np. w zakupach. Prawie 10% ankietowanych zwróciło uwagę na możliwość otrzymywania kuponów rabatowych oraz informacji o promocjach na podstawie udostępnianej lokalizacji abonenta jako motywację do sięgnięcia po 5G. Z kolei 5% badanych stwierdziło, że korzystałoby z sieci w celu dokonywania zakupów produktów przedstawianych w wideo, zaś kolejne 5% deklaruje chęć używania rozszerzonej lub wirtualnej rzeczywistości w sklepach. Najmniej respondentów wskazuje na nowe możliwości związane z grami jako motywację do korzystania z 5G.
– Sieci od 1G do 4G, jako poprzedniczki 5G, powstały z myślą o indywidualnych konsumentach i ich potrzebie dostępu do szybszego i płynniej działającego połączenia internetowego. Piąta generacja na pierwszym miejscu stawia przedsiębiorców i łączność pomiędzy różnymi urządzeniami (Machine-to-Machine, M2M), ułatwiając funkcjonowanie firmom o szerokim zasięgu geograficznym. 5G ma także pomóc w zapewnieniu ciągłości działania aplikacji i systemów kluczowych dla przedsiębiorstw – wskazuje Piotr Wójcik, Head of Key Account Management na Polskę i kraje bałtyckie w firmie Vertiv.
Firma badawcza 451 Research przeprowadziła sondaż wśród decydentów z różnych przedsiębiorstw, który wykazał, jakie usługi związane z 5G przewidują oni wdrożyć w swoich firmach. Dla blisko połowy (47%) przedsiębiorców najważniejszą zaletą sieci 5G jest możliwość bezprzewodowego dostępu do systemów wszystkich placówek firmy, często fizycznie od siebie oddalonych. 44% badanych przewiduje skorzystanie z nowego standardu w celu wprowadzania narzędzi z kategorii internetu rzeczy (IoT), a 43% wyraża chęć implementacji 5G do obsługi sieciowych usług chmurowych.
42% respondentów przewiduje wdrożenie sieci piątej generacji do handlu wysokich częstotliwości (technika inwestowania polegająca na zawieraniu transakcji giełdowych przy wykorzystaniu algorytmów) oraz do robotyki przemysłowej. 37% deklaruje chęć implementacji 5G do usług konsumenckich, takich jak rozszerzona i wirtualna rzeczywistość oraz gry.
Piąta generacja technologii mobilnej to nie tylko szybsze i bardziej stabilne połączenie internetowe. To także możliwości rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, pojazdy autonomiczne i bardziej zaawansowane operacje chirurgiczne. W najbliższych latach 5G stanie się motorem napędzającym zmiany cyfrowe. Przynajmniej do czasu pojawienia się 6G.