Nowe prognozy dotyczące rynku laptopów – Jak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez TrednForce, sprzedaż wyraźnie spada.
Przywyklismy już do dobrych wyników sprzedaży, ale rok 2022 wydaje się być w tym względzie przełomowy. Najnowszy raport przygotowany przez TrednForce wskazuje, że, że pod względem sprzedaży laptopów, 2022 będzie jeszcze słabszy niż dotychczas oczekiwano.
W ciągu dwóch lat pandemii sprzedaż laptopów gwałtownie wzrosła na prawie wszystkich rynkach, dzięki zapotrzebowaniu na nowy sprzęt do pracy zdalnej i zdalnego nauczania. Jednak w 2022 r. trend ten się skończył i od początku roku sprzedaż spada z kwartału na kwartał. Według najnowszych danych opublikowanych przez TrendForce, w trzecim kwartale przesyłki spadły o 7,2% w porównaniu z poprzednim kwartałem i 32,3% w porównaniu z tym samym okresem 2021 r., osiągając 42,9 mln sztuk.
Wybiegając w przyszłość do czwartego kwartału, badacze zrewidowali swoje prognozy w dół, w wyniku rosnącej inflacji i niestabilności geopolitycznej w Europie wywołanej wojną w Ukrainie. Teraz prognozują, że 2022 zamknie się 23% spadkiem przesyłek rok do roku. Byłby to zatem najbardziej wyraźny scenariusz załamania się rynku w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Eksperci uważają, że rynek laptopów może być jednym z pierwszych w sektorze technologii, który odzyska równowagę między podażą i popytem, czego oczekuje się obecnie do połowy 2023 r. Badacze są przekonani, że dostawy przekroczą 14,44 mln od drugiego kwartału 2022 r. do ok. 16,2 mln w tym samym okresie 2023 r., ale może to nie zrównoważyć rocznego spadku.
Według szacunków TrendForce, popyt w segmencie konsumenckim dostosuje się dzięki wzrostowi oczekiwanemu w kolejnym sezonie, w którym nowe platformy procesorów będą odgrywać ważną rolę. Tymczasem komercyjny segment rynku ucierpi z powodu cięć wydatków na IT w biznesie i możliwych redukcji personelu w wyniku kolejnego kryzysu.
Chociaż prognozy makroekonomiczne są dość negatywne, a badacze TrendForce twierdzą, że nadal nie ma wyraźnych sygnałów, by rynek laptopów zdołał odbudować się po ostrym spadku z 2022 r. w przyszłym roku. W tej chwili zaryzykują prognozowanie, że sprzedaż może spaść o około 6,9% rok do roku w całym 2023 roku, ponownie spadając do około 176 milionów sztuk.