Energia ze słońca i… chmury. SunRoof, polsko-szwedzki start-up wykorzystuje moc chmury obliczeniowej do rozwoju i ekspansji na kolejne rynki europejskie.
SunRoof, polsko-szwedzki start-up znany z wizjonerskiej technologii dachów solarnych, wykorzystuje moc chmury obliczeniowej do rozwoju i ekspansji na kolejne rynki europejskie. Dachy w całości zbudowane z monokrystalicznych modułów fotowoltaicznych stają się dostępne dla inwestorów w całej Europie. Odważna ekspansja SunRoof przyspiesza dzięki cyfrowym narzędziom pozwalającym na jeszcze lepsze zarządzanie zasobami. W efekcie firma jest w stanie podejmować skuteczne decyzje w oparciu o wiarygodne analizy predykcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję.
Europa stoi przed wyzwaniem transformacji energetycznej i konieczności zwiększenia produkcji czystej, niezależnej od zewnętrznych surowców energii. Jednym z kluczowych rozwiązań dominujących nad innymi odnawialnymi źródłami energii w Polsce jest fotowoltaika. Autorzy raportu „Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2022”, przygotowanego dla Instytutu Energetyki Odnawialnej, określili ostatnie 10 lat tej branży „Złotą dekadą polskiej fotowoltaiki”. Tempo wzrostu tego rynku przekroczyło 105 proc. r/r. Polska znalazła się na 2. miejscu, za naszym zachodnim sąsiadem, pod względem przyrostu mocy zainstalowanej PV w Unii Europejskiej. To świetny prognostyk na przyszłość zarówno dla firm z branży, jak i polskiej gospodarki, poszukującej sposobów na dywersyfikację źródeł energii.
Tę szansę chciałby wykorzystać również SunRoof – polsko-szwedzki start-up tworzący zintegrowane fotowoltaiczne pokrycia dachowe oraz fasady fotowoltaiczne. Rozwiązanie to sprawia, że klienci firmy mogą maksymalnie wykorzystać powierzchnię dachu do czerpania czystej energii, gwarantując domownikom możliwie największą niezależność energetyczną. Prąd pozyskiwany z takiej instalacji może pokryć nawet 100% zapotrzebowania gospodarstwa domowego na energię niezbędną do korzystania z urządzeń elektrycznych, ogrzewania domu, czy nawet ładowania samochodu elektrycznego.
Moc „2 w 1”
Innowacyjna koncepcja SunRoof wbrew pozorom jest bardzo prosta. W nowo powstającym lub modernizowanym budynku, zamiast montować panele fotowoltaiczne do pokrytego dachówką lub blachą dachu można – mówiąc w sporym uproszczeniu – zbudować dach w całości z monokrystalicznych modułów fotowoltaicznych.
„Pomysł na SunRoof urodził się w głowie mojego brata, który jest inżynierem budowlanym. Zadał sobie pytanie – po co budować najpierw ładny dach, a później kłaść na to brzydką instalację fotowoltaiczną? Zamiast tego, lepiej stworzyć system, który jest dachem i instalacją fotowoltaiczną w jednym. I to jest dzisiaj SunRoof” – mówi Lech Kaniuk, CEO SunRoof.
Takie połączenie „2 w 1” przynosi inwestorowi szereg korzyści. Dach w całości zbudowany z paneli fotowoltaicznych to nie tylko większa efektywność energetyczna, ale i finansowa. To wszystko sprawia, że firmie zaufało już ponad 700 klientów w Polsce, Szwecji i Niemczech. W ciągu kolejnych miesięcy start-up planuje rozszerzyć swoją działalność o kolejne kraje, zwiększając sprzedaż o 400 proc. r/r. Jak zamierza tego dokonać? Kluczem są technologie do zarządzania własnym potencjałem i prognozowania zapotrzebowania na swoje rozwiązania, przy jednoczesnym zachowaniu spójności w procesach marketingowych, sprzedażowych czy finansowych.
Rozwój z pomocą technologii
Aby przygotować się do szerokiej ekspansji na nowe rynki, firma postanowiła oprzeć swoje procesy o elastyczną i skalowalną technologię chmury obliczeniowej, która płynnie będzie współpracować z innymi systemami zaimplementowanymi w firmie.
„Zauważyliśmy, że w organizacji brakuje jednego systemu wspomagającego zarządzanie, który scalałby wszystkie dane z wykorzystywanych rozwiązań IT, także tych wewnętrznych, oraz pozwalał na analizę naszych działań i wyciąganie wniosków na przyszłość – mówi Katarzyna Małecka, Head of Internal Products z firmy SunRoof. „Działamy już w kilku krajach, stąd mamy ambicje globalne. Potrzebowaliśmy zaufanego dostawcy, który oprócz możliwości łatwej implementacji rozwiązań na różnych rynkach zapewni nam także najwyższy poziom bezpieczeństwa danych”.
Do tego niezbędne okazało się znalezienie jednej platformy, która posiada rozwiązania odpowiadające na różnorodne potrzeby firmy, a także podjęcie współpracy z zaufanym partnerem wdrożeniowym, mającym kompetencje w zakresie tak szerokiego ekosystemu oraz możliwości realizacji projektu w kilku krajach. W efekcie, w firmie SunRoof dokonano szeregu wdrożeń, w tym między innymi sytemu ERP i CRM Microsoft Dynamics 365, Business Intelligence – Power BI, Marketing Automation oraz środowisko chmurowe Azure od Microsoft. Pełny ekosystem został uzupełniony o narzędzia do codziennej pracy, jak Microsoft Outlook czy Microsoft 365. Całe wdrożenie zostało przeprowadzone przy współpracy z konsultantami z grupy Intersys.
„Realizacja zakładanych celów była możliwa dzięki wprowadzeniu głównego modułu systemu Microsoft Dynamics 365, który pozwala na wsparcie obszaru marketingu, sprzedaży i finansów. Do tego wprowadziliśmy system Power BI, dzięki czemu kierownictwo SunRoof na bieżąco może kontrolować swoją rentowność oraz raportować do inwestorów” – wskazuje Paweł Krajewski, CEO w Intersys.
Kluczowym czynnikiem decydującym o postawieniu na środowisko Microsoft było – jak wskazują przedstawiciele firmy – bezpieczeństwo rozwiązań i zaufanie do technologii globalnego dostawcy.
„Postawiliśmy na środowisko Microsoft, ponieważ zdecydowanie góruje ono nad konkurencją w zakresie zarządzania bezpieczeństwem pracowników. Wygrywa także w obszarze administrowania nim i zarządzania dostępem” – wyjaśnia Katarzyna Małecka z firmy SunRoof.
Dzięki odważnym decyzjom i realizacji wymagającego projektu wspólnie z zaufanym partnerem, firma usprawniła procesy marketingowe, sprzedażowe i finansowe.
„Nowa konfiguracja procesu sprzedaży w CRM Microsoft pozwala nam podchodzić do procesu sprzedaży w sposób indywidualny. System ten pozwala również na integrację z narzędziami wewnętrznymi firmy, które wspomagają naszych handlowców. Dzięki temu mogą oni przygotować kilka wersji oferty w naszej aplikacji, a później wybrać projekt najlepszy pod względem efektywności, czyli ilości wyprodukowanego prądu, jak również estetyki” – podkreśla Joanna Bugała-Zielińska, International Financial Controller w SunRoof.
Przewidywanie przyszłości
W efekcie, SunRoof jest dzisiaj firmą wysoce scyfryzowaną. Już na etapie realizacji kampanii marketingowych, w organizacji można przewidzieć, jaki przyniosą one zwrot, ile materiałów w związku z nimi będzie potrzeba, itp. To pozwala zaś skutecznie zarządzać posiadanymi zasobami i efektywnie wykorzystywać je do rozwoju.
„Modele predykcyjne i wszystkie narzędzia, których używamy, pozwalają nam na przewidywanie efektów kampanii marketingowych, a także szacowanie zapotrzebowania na zasoby ludzkie i materiały. I to nam usprawnia cały nasz biznes” – mówi Lech Kaniuk, CEO SunRoof.
Choć główna siedziba firmy mieści się w Szwecji, to Polska właśnie była pierwszym krajem, gdzie dokonano pełnego wdrożenia narzędzi Microsoft. Śladem polskiego oddziału, korzystając z jego doświadczeń i wypracowanych modeli działania, idzie dziś nie tylko spółka-matka, ale także pozostałe przedstawicielstwa firmy w Niemczech i Stanach Zjednoczonych.
„Budujemy architekturę IT na kolejne lata naszego dynamicznego rozwoju. Dzięki niej bowiem możemy działać efektywnie w pełni wykorzystując cały nasz potencjał. To klucz do sukcesu, nie tylko zresztą na rynku odnawialnych źródeł energii, ale ogólnie, we współczesnym biznesie” – dodaje Katarzyna Małecka z SunRoof.
Nie są to stwierdzenia bez pokrycia. Potwierdza to dotychczasowe, rekordowe tempo rozwoju firmy, a także liczne nagrody. W 2021 roku SunRoof został laureatem Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP i konkursu Start-up Challenge na European Tech and Start-up Days, w bieżącym roku otrzymał zaś Orła Innowacji „Rzeczpospolitej”. Jako start-up, SunRoof skutecznie przyciąga także inwestorów. Firma pozyskała np. 70 mln zł w rundzie finansowania, której przewodził fundusz Klima Energy Transition Fund. Wcześniej zaś – 20 mln zł finansowania w rundzie seed na dalszą ekspansję w Europie i USA oraz rozwój marketplace pozwalającego klientom SunRoof zarabiać na nadwyżkach wyprodukowanej energii, ale przede wszystkim – zarządzać jej wykorzystaniem.
„W ciągu dwóch lat chcemy udowodnić, że jesteśmy liderem na rynku międzynarodowym. Będzie to możliwe nie tylko dzięki innowacyjnemu produktowi, ale przede wszystkim doskonałemu procesowi dotarcia i obsługi klienta. To efekt digitalizacji całego procesu” – powiedział Lech Kaniuk.
„SunRoof to przykład innowacji wspierającej nie tylko rozwój biznesu, ale też korzystnej dla społeczeństwa. Intensywny rozwój firmy to lepsza, bardziej ekologiczna przyszłość dla nas i kolejnych pokoleń. W tle działalności SunRoof pracuje technologia chmurowa, która wspomaga procesy zarządzania i podejmowania decyzji. SunRoof uruchamia energię słońca, a my korzystamy z mocy danych” – powiedziała Joanna Molik, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i ESG w Microsoft Polska.