Komputer stacjonarny, laptop a może konsola? Jakie urządzenia są obecnie najpopularniejsze w Polsce? Co najchętniej kupują Polacy?
Dwa badania, dwa wyniki, ale jedna tendencja. Polacy najchętniej kupują laptopy. Dowodem na to są badania przeprowadzane przez firmy Ispsos Mori oraz BrainLab na zlecenie Microsoft. Pierwsze, zarejestrowane w lecie i przeprowadzone na pięciu rynkach: polskim, węgierskim, rumuńskim, rosyjskim i greckim, na reprezentatywnej próbie ankietowanych w przedziale wiekowym 18-65 lat, wykazało że laptop kupiło 9 na 10 badanych. Kolejne, zarejestrowane jesienią przez BrainLab i badające trendy zakupowe wśród co najmniej 15-letnich Polaków, dowodzi że po przenośny komputer sięgnęło 8 na 10 ankietowanych.
Komputer stacjonarny, laptop a może konsola? Jakie urządzenia są obecnie najpopularniejsze w Polsce?
Z badań Ipsos MORI przeprowadzonych na zlecenie Microsoft wynika, że Polacy kochają laptopy. Korzysta z nich aż 91% konsumentów. Rzadziej stawiamy na tablety (66%) i komputery stacjonarne (59%). W ogonie zestawienia znalazły się konsole gamingowe – decyduje się na nie tylko 30% użytkowników z Polski.
Polacy spędzają przed laptopami zdecydowanie najwięcej czasu – Michał Truchanowicz z polskiego oddziału Microsoft. – Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać w rosnącej wydajności komputerów, a także w zmianach na samym rynku pracy, który coraz częściej stawia na mobilność i pracę zdalną. W takich warunkach najlepiej sprawdza się oczywiście laptop, więc to po niego sięgamy w pierwszej kolejności – dodaje.
Jednak nie wszędzie na świecie laptop święci triumfy. W Grecji z przenośnych komputerów korzysta zaledwie 52% użytkowników. Wracając na polskie podwórko i odnosząc się do kolejnych badań, tym razem dokumentujących trendy zakupowe wyłącznie wśród Polaków, nie sposób nie wspomnieć o tradycyjnym pececie. Do korzystania z komputera stacjonarnego w badaniu BrainLab przyznało się 52% ankietowanych. Tym co nadal ponad połowę skłania do inwestycji w pecet jest jego wydajność. Po komputer stacjonarny, z niesłabnącym entuzjazmem sięgają bowiem ci, dla których znaczenie mają liczba rdzeni, pojemność i typ dysku, a także – a może przede wszystkim – możliwość rozbudowy urządzenia. Wszystko to sprawia, że w najbliższym półroczu pecet kupi 45% przebadanych osób. Wśród nich znajdą się pewnie gamerzy. Wyniki pokazują bowiem, że pecet widzie prym wśród fanów gier komputerowych, a to właśnie oni stanowią aż ¾ populacji Internautów w wieku powyżej 15 lat. Z tej gamingowej rodziny ⅔ zdobywa esportowe laury ćwicząc umiejętności na tradycyjnym komputerze.
Zakupowe trendy
Laptopy, poza tym że znajdują się w 87% domów w Polsce, figurują także na szczycie listy życzeń polskich konsumentów. W nadchodzącym roku – jak mówią badania BrainLab – zakup takiego sprzętu planuje co piąty z przebadanych użytkowników. Ponad połowa wróci z zakupów z laptopem w torbie jeszcze w tym półroczu. Ipsos Mori dowodzi z kolei, że jeśli już decydujemy się na zakup elektroniki użytkowej, robimy to w sklepach sieciowych specjalizujących się w dziedzinie RTV (40%), rzadziej przez Internet (23%), czy w lokalnym małym sklepie (15%). Sporadycznie decydujemy się na zakup urządzeń w supermarketach i od znajomych – w obu przypadkach dotyczy to 3%.
Nie lubimy staroci
Komu z nas choćby raz nie zdarzyło się wyjść z siebie, gdy po kliknięciu przycisku power czekaliśmy na włączenie komputera w nieskończoność? Długi rozruch, to jak wynika z badań Ipsos Mori, jeden z najbardziej irytujących powodów i motywów popychających do zmiany sprzętu. Do wymiany komputera skłaniają nas z reguły awarie (jest to ważny, lub bardzo ważny powód dla 90% badanych). Duże znaczenie ma również to, że nasze urządzenie stało się po prostu przestarzałe (88%). Szczególnie dotkliwa dla użytkownika, jest niska żywotność baterii sprzętu. Tym co determinuje zakupy Polaków są również nowinki technologiczne.
„Jako Microsoft zdajemy sobie sprawę z tego, że dobry produkt oferowany klientowi, to nie wszystko. Dlatego dbamy o jakość, specyfikacje, ale także aktualizacje naszych produktów. Z tej najnowszej – Windows 10 Fall Creators Update – klienci Microsoft mogą korzystać już od połowy października. Stawiamy na ewolucję doświadczeń związanych z wizualizacją i obrazowaniem, dzięki czemu użytkownicy mogą opowiedzieć dowolną historię za pomocą zdjęć, filmów i efektów 3D. Aktualizacja wprowadza także szereg ulepszeń dla graczy oraz zmian w obszarze bezpieczeństwa i dostępności, a także nowe doświadczenia wynikające z zastosowania Rzeczywistości Mieszanej Windows (Windows Mixed Reality). Przedstawione innowacje zostaną wprowadzone dzięki estetycznie zaprojektowanym i pełnym nowych funkcjonalności, nowoczesnym urządzeniom dostarczonym przez partnerów sprzętowych Microsoft.” – mówi Anna Wesołowska z polskiego oddziału Microsoft.