Australia vs handlarze danymi

Australijski organ nadzorujący konkurencję wystosował prośbę do konsumentów, przedsiębiorstw i inne zainteresowane strony o przedstawienie swoich opinii na temat praktyk biznesowych tzw. brokerów danych. Celem jest stworzenie krajowych regulacji. 

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) pochyli się nad produktami i usługami dostarczanymi przez głównych brokerów danych, w tym Oracle, Equifax, Experian czy LiveRamp.

„Niewielka jest przejrzystość i świadomość tego, jak brokerzy danych działają w Australii, pomimo ogromnych ilości informacji, które zbierają o australijskich konsumentach i centralnej roli, jaką odgrywają w umożliwianiu wymiany informacji między firmami” – powiedziała przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb.

Brokerzy danych zazwyczaj zbierają informacje, takie jak dane osobowe klientów, w tym ich zachowania związane z przeglądaniem i zakupami, z wielu różnych źródeł, takich jak aplikacje mobilne, serwisy społecznościowe i dostawcy płatności kartą. Raport zbada, w jaki sposób zewnętrzni brokerzy danych zbierają i wykorzystują informacje do tworzenia produktów i usług oraz czy mogą z tego wynikać problemy z konkurencją i konsumentami, powiedział ACCC w oświadczeniu.

Oddział platform cyfrowych regulatora prowadzi od pięciu lat do 2025 r. badanie rynków świadczenia usług cyfrowych. Raport skoncentruje się na firmach, które zbierają informacje z zewnętrznych źródeł i udostępniają lub sprzedają dane innym organizacjom, a także na prawdopodobieństwie wystąpienia problemów z konkurencją i klientami.