Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Panasonic: akcje rosną, ponieważ plan sprzedaży udziałów daje szansę na restrukturyzację 

Akcje japońskiej spółki Panasonic Holdings wzrosły o około 10% od czasu ogłoszenia w piątek planu sprzedaży udziałów w jej działalności związanej z systemami motoryzacyjnymi, a potencjalne notowanie jednostki na giełdzie wzbudziło szersze nadzieje na restrukturyzację. 

Jak podaje Reuters, inwestorzy pozytywnie zareagowali na potencjalną sprzedaż udziałów w jednostce motoryzacyjnej produkującej systemy kokpitów i elektroniki. Ogłoszenie było zarówno nieoczekiwane, jak i przyjęte z zadowoleniem, ponieważ inwestorzy nie przewidywali, że Panasonic obierze wówczas kurs na zmniejszenie swojego portfela.

Analitycy twierdzą, że Panasonic może pójść w ślady innego konglomeratu, Hitachi, który w ostatnich latach sprzedał kilka przedsiębiorstw, aby przekształcić się w firmę usługową opartą na technologiach cyfrowych.

„To będzie długa podróż, pełna wzlotów i upadków, ale jeśli (Panasonic) uda się dalej zrestrukturyzować swoje portfolio, może stać się kolejnym studium przypadku transformacji” – napisali analitycy Jefferies w raporcie z badania. Stwierdzili, że dzięki swojemu planowi Panasonic prawdopodobnie rozpocznie podróż w kierunku firmy zapewniającej wyższy zwrot z kapitału własnego.

Z punktu widzenia wyników rynkowych różnice między Panasonic i Hitachi są uderzające. W ciągu ostatniej dekady akcje Hitachi wzrosły ponad trzykrotnie, biorąc pod uwagę dywidendy, w porównaniu do 87% zwrotu Panasonica.

W poniedziałek akcje zwyżkowały po drugiej sesji po odnotowaniu największego jednodniowego skoku od pół roku ostatniego dnia ubiegłego tygodnia w związku z wiadomością, że spółka chce sprzedać udziały w jednostce funduszom zarządzanym przez Apollo Global Management.

Według LSEG średni zwrot z kapitału własnego Hitachi, będący miarą rentowności, wynosił w ciągu ostatnich trzech lat średnio 14,6% w porównaniu z 8% w Panasonic.

Sprzedaż jednostki chemicznej przez Hitachi w 2019 r. była „przełomowym wydarzeniem w odkryciu na nowo japońskiego biznesu” – napisała w książce z 2020 r. Ulrike Schaede, profesor japońskiego biznesu na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego. Inne duże japońskie firmy przygotowywały się do podjęcia podobnych „trudnych decyzji”, napisała wówczas.

Warto przypomnieć w tym kontekście, że jednostka samochodowa Panasonica jest oddzielona od jednostki energetycznej produkującej akumulatory do pojazdów elektrycznych, w tym Tesli.

Europejski rynek smartfonów o 11% w dół