Alphabet ogłasza wyniki i pierwszą w historii dywidendę
Alfabet ogłosiła w czwartek pierwszą w historii dywidendę i wykup akcji o wartości 70 miliardów dolarów, kibicując inwestorom, którzy po dzwonku wywołali wzrost akcji o prawie 16%. Alphabet przekroczył oczekiwania na kwartał w zakresie sprzedaży, zysków i reklamy – wskaźników, które są uważnie obserwowane.
Zaledwie trzy miesiące temu wielki technologiczny rywal Alphabet, Meta Platforms, ogłosiła pierwszą w historii dywidendę, co następnego dnia podniosło wartość giełdową tej spółki z branży mediów społecznościowych o 196 miliardów dolarów. Obecnie Amazon.com, pozostaje jedyną firmą, która nie oferuje dywidendy z Big Tech.
Spółka-matka Google’a zwraca kapitał, wydając miliardy dolarów na centra danych, aby dogonić rywali w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji. Nakłady inwestycyjne Alphabet wyniosły 12 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o 91% w porównaniu z rokiem poprzednim. Dywidenda będzie równa 20 centów na akcję.
Podczas rozmowy telefonicznej mającej na celu omówienie wyników dyrektor generalny Sundar Pichai wychwalał sztuczną inteligencję Google jako dobrodziejstwo dla głównych wyników wyszukiwania.
„Cieszymy się, że obserwujemy wzrost wykorzystania wyszukiwania wśród osób korzystających z przeglądów AI” – powiedział CEO.
W następstwie raportu wzrost udziałów Alphabetu po godzinach pracy o prawie 16% zwiększył jego wartość giełdową o około 300 miliardów dolarów do ponad 2 bilionów dolarów.
Według danych LSEG przychody za kwartał zakończony 31 marca wyniosły 80,54 miliarda dolarów w porównaniu z szacunkami na poziomie 78,59 miliarda dolarów. Duże przychody tej firmy w pierwszym kwartale wynikały z rosnącego popytu na jej usługi w chmurze w związku z coraz większym zastosowaniem sztucznej inteligencji i stałymi wydatkami na reklamę.
Google podało, że sprzedaż reklam wzrosła w tym kwartale o 13%, do 61,7 miliarda dolarów. Dla porównania, według danych LSEG, średnia szacunkowa wynosi 60,2 miliarda dolarów. Alphabet ma za sobą czwarty kwartał, w którym sprzedaż reklam nie osiągnęła oczekiwanego celu, co spowodowało spadek akcji w obliczu rosnącej konkurencji. Tymczasem przychody z Google Cloud wzrosły w pierwszym kwartale o 28%, do czego przyczynił się boom na generatywne narzędzia AI, które opierają się na usługach w chmurze w celu dostarczania technologii klientom.