Valve szykuje zmianę, z której ucieszą się Qualcomm, Apple i MediaTek
Zwykle nie zajmujemy się tematami związanymi z gamingiem, ale nie możemy zapominać, że jest to jeden z elementów napędzających rozwój branży. W ostatnim czasie widzieliśmy intensywne wejście procesorów na architekturze ARM do świata komputerów osobistych. Valve, właściciel platformy Steam, planuje ułatwić granie na komputerach opartych o te właśnie CPU.
Valve przygotowuje się do rozszerzenia kompatybilności gier na chipach ARM, co może oznaczać setki gier z Windows dostępnych na tych urządzeniach. 20 września na SteamDB pojawiły się zmiany w aplikacji testowej, sugerujące, że Valve testuje setki gier za pomocą warstwy zgodności Proton w wersji ARM64. Proton, stworzony do uruchamiania gier z Windows na systemie Linux, teraz w wersji „proton-arm64ec-4”, może obsługiwać popularne tytuły, takie jak Left 4 Dead 2 i Shadows of Mordor, co wskazuje na szeroki potencjał tego rozwiązania.
Chociaż Valve nie wydało jeszcze oficjalnego oświadczenia w sprawie wsparcia ARM64 dla SteamOS lub Protona, wydaje się, że jest to kluczowy element ich strategii rozwoju gier na Linuksie. Firma chce rozszerzyć bazę graczy Linuksa nie tylko na urządzenia x86, ale również na te z procesorami ARM. Co ciekawe, pojawiają się również wzmianki o Waydroid, co sugeruje, że także urządzenia z Androidem działające na ARM mogą otrzymać wsparcie dla Protona, co znacznie poszerzyłoby potencjalną liczbę użytkowników.
Pojawiły się spekulacje, że Valve mogłoby pracować nad własnym urządzeniem ARM – być może tańszą alternatywą dla Steam Deck. Jednak wydaje się to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę niską cenę Steam Decka. Wprowadzenie dodatkowego, jeszcze tańszego urządzenia ARM mogłoby być ryzykownym krokiem. Bardziej prawdopodobne jest, że Valve chce po prostu zwiększyć wsparcie dla istniejących urządzeń ARM, co byłoby zgodne z ich długoterminowym wsparciem dla społeczności gier na Linuksie, a jednocześnie przeciwstawieniem się zamkniętemu ekosystemowi Windows.
Valve koncentruje się również na rozwoju gier na ARM w środowisku Windows, co rodzi pytania o przyszłość tej technologii na urządzeniach ARM, takich jak procesory Snapdragon X. W przyszłości może okazać się, że granie na Linuksie z procesorami ARM przewyższy wydajność gier na Windows dla ARM, co byłoby dużym krokiem naprzód dla fanów Linuksa. Obecnie wiele gier, które działają na Windows dla ARM, jest już testowanych przez Valve, co potwierdzają najnowsze dane z SteamDB.