Snowflake powołuje program „End Data Disparity” do walki z nierównością w obszarze danych
Celem projektu „End Data Disparity” jest globalna poprawa dostępu do danych wysokiej jakości i ich reprezentacji. Pozwoli to skuteczniej wspierać realizację 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ związanych z ochroną klimatu, zdrowia i sprawami społecznymi.
Firma Snowflake, zajmująca się chmurą danych, ogłosiła inicjatywę „End Data Disparity”. Projekt ma jednoczyć liderów globalnych organizacji z różnych branż oraz korzystać z możliwości i potencjału ekosystemu Snowflake, w tym partnerów i klientów, aby rozwiązywać problemy związane z jakością, dostępnością i dostępem do danych. W ramach inicjatywy firma Snowflake powołała złożony z przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego zespół ekspertów ds. danych i technologii. Gremium to będzie oferować wiedzę i zapewniać strategiczne doradztwo w zwalczaniu globalnej nierówności w obszarze danych.
Dane umożliwiają nam lepsze zrozumienie otaczającej rzeczywistości i poprawę funkcjonowania jej różnych aspektów. Dzięki powszechnemu dostępowi do danych wysokiej jakości oraz promowaniu ich wykorzystania poprzez nowoczesne technologie więcej osób i organizacji może działać na rzecz realizacji globalnych celów ONZ dotyczących klimatu, kwestii społecznych i zdrowotnych.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ, a w szczególności Cel 17, przewidują tworzenie silniejszych, globalnych partnerstw między różnymi podmiotami na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju. Jednakże spośród wszystkich celów – takich jak poprawa dostępu do edukacji, eliminacja głodu czy działania na rzecz ochrony klimatu – tylko 17 proc. ma szansę realizacji przed 2030 rokiem. Założeniem projektu „End Data Disparity” jest właśnie przyspieszenie postępów w tych obszarach.
„W Snowflake pomagamy organizacjom rozwiązywać najważniejsze wyzwania związane z danymi” – powiedział Benoit Dageville, współzałożyciel Snowflake i członek panelu eksperckiego „End Data Disparity”. „Nadszedł czas, aby wykorzystać moc danych do przyspieszenia działań na rzecz rozwiązywania problemów społecznych, zdrowotnych i klimatycznych w oparciu o tę samą wiedzę, która napędza rozwój chmury i AI. Współpraca z wybitnymi ekspertami reprezentującymi korporacje, organizacje non-profit i instytucje rządowe może przynieść realne postępy w eliminowaniu nierówności danych” – dodał.
Członkowie panelu eksperckiego będą odpowiedzialni m.in. za identyfikację kluczowych wyzwań, możliwości i działań niezbędnych do poprawy dostępu do danych wysokiej jakości. Mają oni także podejmować czynności na rzecz zwiększenia widoczności programu oraz promować szersze zmiany w politykach przedsiębiorstw i instytucji poprzez hackathony, działania pro bono, konsultacje i panele dyskusyjne.
Panel „End Data Disparity” zainaugurował prace w składzie:
- Karen Beauné, wiceprezes ds. marketingu na region EMEA, Snowflake,
- Arndt Brinkmann, starszy dyrektor i zastępca głównego radcy prawnego, Snowflake,
- dr Tom Chatfield, autor i filozof technologii,
- Stephen C. Daffron, przewodniczący BetaNXT i założyciel Motive Partners,
- Benoit Dageville, współzałożyciel i prezes ds. produktów, Snowflake,
- Lisa Lim Ah Ken, starsza specjalistka ds. działań klimatycznych, Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji ONZ,
- Mats Pellbäck Scharp, przewodniczący We Don’t Have Time,
- Denise Persson, dyrektor ds. marketingu, Snowflake,
- Elena Philipova, dyrektor ds. zrównoważonych finansów, London Stock Exchange Group,
- dr Elisabetta Pietrostefani, wykładowca geografii danych, Uniwersytet w Liverpoolu,
- Jennifer L. Wong, była szefowa ds. strategii i transformacji biznesowej, Sanofi.
Pracami programu będzie kierować Karen Beauné. Pierwsze spotkanie panelu „End Data Disparity” odbędzie się przed Światowym Forum Ekonomicznym w Davos w styczniu 2025 r. Kolejne spotkania będą odbywać się regularnie, a ich rezultatem mają być wskazówki i strategiczne rekomendacje dla organizacji w zakresie poprawy dostępu do danych.
„Chcemy, aby firmy i indywidualni użytkownicy wykraczali poza deklaracje chęci realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju i zrozumieli, jaką różnicę mogą dać ich działania” – powiedział Stephen C. Daffron, przewodniczący BetaNXT i założyciel Motive Partners. „To nie będzie łatwe, ale jest niezwykle ważne. Wraz z innymi członkami panelu zobowiązuję się wspierać te dyskusje i tworzyć przestrzeń do podejmowania konkretnych działań” – podkreślił.
W ramach wsparcia inicjatywy Snowflake dodatkowo uruchomiło interaktywne centrum informacyjne i dedykowaną grupę w serwisie LinkedIn, umożliwiającą specjalistom wymianę wiedzy, doświadczeń i strategii. Firma przygotowała także whitepaper zawierający historyczny rys problemu nierówności danych i podsumowujący założenia projektu.