Raport SAP Polska: Ponad połowa polskich firm uważa, że raportowanie ESG ułatwia dostęp do kapitału i inwestorów
Jak wynika z najnowszego raportu SAP Polska „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi? AI, ESG i fundusze unijne z perspektywy polskich menadżerów”, aż 70% firm w Polsce wdrożyło lub jest w trakcie wdrażania narzędzi raportowania pozafinansowego. Menadżerowie coraz częściej dostrzegają, że strategia ESG nie tylko pozwala spełnić wymogi regulacyjne, ale także otwiera nowe możliwości rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej.
Motywacje stojące za inwestycjami w obszar ESG są zróżnicowane. Dla 53% badanych kluczowym powodem jest poprawa wyników finansowych. Inni wskazują na poprawę wizerunku firmy (40%) oraz wzrost zaangażowania klientów (37%). Badanie pokazuje, że raportowanie pozafinansowe postrzegane jest jako narzędzie strategiczne – ponad połowa menadżerów uważa, że ESG ułatwia dostęp do kapitału, przyciąga talenty oraz poprawia relacje z interesariuszami.
Mimo rosnącego zainteresowania ESG, wiele firm napotyka trudności we wdrażaniu narzędzi raportowania. Najczęściej wskazywaną barierą są zbyt wysokie koszty (38%), a także brak wystarczających danych (27%) oraz niska świadomość w organizacji (25%). Jedynie 10% respondentów deklaruje brak jakichkolwiek problemów w tym zakresie.
Motywacje stojące za inwestycjami w raportowanie pozafinansowe są bardzo różne. Najbardziej istotnym powodem skłaniającym do nakładów w obszar ESG jest poprawa wyników finansowych – wskazuje na niego 53% badanych. Na podium znalazły się także: poprawa wizerunku przedsiębiorstwa (ocena niemal 40% pytanych menadżerów) oraz wzrost zaangażowania klientów (prawie 37%). Sam fakt spełnienia wymogów regulacyjnych wskazało mniej niż 25% ankietowanych – badanie w całej rozciągłości pokazuje, że polskie firmy widzą w ESG więcej, niż samo dostosowanie się do norm i dostrzegają szanse dla budowania przewag konkurencyjnych. Jakich?
Chodzi przede wszystkim o optymalizację procesów wewnętrznych, wzrost zaplecza inwestycyjnego oraz poprawę reputacji marki. Rozkład procentowy wygląda następująco: prawie 60% badanych uważa, że raportowanie ESG przyczyni się do zwiększenia efektywności w ich firmie. Ponad połowa ankietowanych twierdzi także, że raportowanie ESG ułatwi dostęp do kapitału poprzez wzrost zaufania inwestorów i lepsze warunki kredytowe. Tyle samo osób sądzi też, że raportowanie pozafinansowe to narzędzie budowania marki pracodawcy, które pomoże ich organizacji przyciągnąć i zatrzymać talenty. I wreszcie prawie połowa pytanych menadżerów wskazuje lepsze relacje z kluczowymi interesariuszami jako jedną z oczekiwanych korzyści wdrożenia raportowania ESG.
Czynniki, które spowalniają, opóźniają lub wręcz całkowicie zniechęcają firmy do inwestycji w narzędzia ESG, to kwestia przede wszystkim ograniczonych zasobów: zarówno finansowych jak i wiedzowych. Przykład: zbyt wysokie koszty to odpowiedź padająca najczęściej w wypadku pytania o bariery inwestycyjne – twierdzi tak ponad 38% badanych. Firmy zauważają też, że kulą u nogi mogą być niedostosowane procesy wewnętrzne oraz merytoryka. Niemal jedna trzecia badanych zauważa, że nie posiada wystarczających danych do skutecznego raportowania czynników pozafinansowych (ponad 27%), a jeden na czterech ankietowanych wskazuje na brak lub niską świadomość w organizacji. Do ekskluzywnej grupy osób pewnych dobrych warunków w firmie należy zaledwie 10% – tylu pytanych menadżerów nie odczuwa żadnych barier ani trudności związanych z inwestycjami w raportowanie i narzędzia ESG.
Okazuje się, że jeżeli oferowane rozwiązania można szybko dostosować do indywidualnych potrzeb firmy, prawie 44% badanych uzna to za silny bodziec do rozważenia zakupu. Na podium czynników znacząco zwiększających skłonność do inwestowania znalazły się także: dostęp do gotowych szablonów rozwiązań branżowych, czyli dostosowanych do wymogów konkretnego sektora (35%) oraz niskie koszty wdrożenia narzędzi raportowania ESG (prawie 35%). Co ciekawe, o ile optymalizacja procesów w zakresie wdrażania rozwiązań AI jest bardzo ważna, w kontekście narzędzi ESG wskazuje na nią jedynie 1 na 3 badanych.
„Decyzje dotyczące wprowadzenia zmian muszą być jednak poprzedzone zrozumieniem potrzeb, ponieważ skuteczny wybór rozwiązań to proces, który wymaga świadomych pytań i precyzyjnych odpowiedzi. Bez nich nie da się osiągnąć optymalizacji kosztów wdrożenia. Inwestycja w odpowiednie narzędzia do raportowania ESG ma skutkować długoterminowymi oszczędnościami i zyskami z poprawy procesów operacyjnych. Dlatego wiedza pełni tu rolę fundamentalną. Pamiętajmy – unikanie zmiany w ramach ESG to najprostsza metoda na utratę konkurencyjności. Jeśli jako Europa chcemy konkurować globalnie z takimi graczami jak Chiny czy USA, w pierwszej kolejności musimy zdefiniować pola, na których możemy budować naszą przewagę. Kluczem do sukcesu jest innowacja, a wdrożenie strategii ESG stanowi fundament transformacji” – podsumowuje Piotr Ferszka, Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający w SAP Polska.