Dell stawia na kompleksową infrastrukturę AI dla telekomów
Dell Technologies przedstawia nowy ekosystem sztucznej inteligencji, który ma wspierać operatorów telekomunikacyjnych w usprawnianiu sieci, obniżaniu kosztów i poprawie jakości obsługi klienta. Rozwiązanie Dell AI for Telecom łączy infrastrukturę, oprogramowanie, usługi i sprawdzone scenariusze użycia, aby przyspieszyć rozwój innowacyjnych wdrożeń AI w branży telekomunikacyjnej.
Operatorzy telekomunikacyjni coraz częściej mierzą się z koniecznością obniżenia kosztów oraz zużycia energii, jednocześnie dbając o wydajność sieci i satysfakcję abonentów. W dobie szybkiego postępu technologicznego oraz wzrostu złożoności usług sztuczna inteligencja (AI) okazuje się kluczowym narzędziem pozwalającym sprostać tym wyzwaniom. Według firmy Dell Technologies odpowiednio zaimplementowane rozwiązania AI umożliwią operatorom dynamiczne i całościowe podejście do zarządzania siecią, a w niektórych przypadkach pozwalają na wdrożenie procesów w pełni automatycznych.
I tu pojawia się rozwiązanie Dell AI for Telecom, zaprezentowane we wrześniu 2024 roku, pozwalające wdrażać i skalować platformy AI w różnych częściach sieci – od rdzenia aż po krawędź. W skład pakietu wchodzą narzędzia służące do gromadzenia i przetwarzania danych, gotowa infrastruktura, specjalizowane oprogramowanie, usługi wsparcia oraz biblioteka przypadków użycia (use cases). Propozycja Dell opiera się na trzech kluczowych filarach: możliwości uruchamiania dowolnych obciążeń AI w dowolnym punkcie sieci, szybkim zwiększaniu wartości biznesowej dzięki gotowym rozwiązaniom oraz dostępie do ekosystemu partnerów firmy Dell.
Jednym z ważnych elementów strategii jest rozszerzona współpraca między Dell a NVIDIA, która ma sprzyjać rozwojowi nowych modeli AI dla branży telekomunikacyjnej. Wśród potencjalnych zastosowań eksperci wymieniają automatyzację obsługi skryptów call center, analizę i rozwiązywanie problemów w sieciach, prognozowanie awarii i opracowywanie cyfrowych bliźniaków (digital twins). Dodatkowo partnerstwo obejmuje wsparcie wdrożeń AI na brzegu sieci oraz projektowanie i oferowanie GPU-as-a-Service (GPUaaS).
W efekcie takie podejście ma umożliwić operatorom maksymalizację wydajności ich sieci przy jak najniższych kosztach, a co za tym idzie – poprawę jakości obsługi oraz lojalności klientów, zwłaszcza w obszarach związanych z krawędzią sieci (edge).
„Aby obsługiwać obciążenia AI w całej sieci — niezależnie od tego, czy jest to odległy maszt, siedziba przedsiębiorstwa czy centrum danych — dostawcy usług potrzebują solidnego ekosystemu. Zbudowanie idealnej infrastruktury AI to więcej niż wdrożenie serwera z GPU czy instalacja aplikacji; wymaga zharmonizowanego połączenia sprzętu, oprogramowania i wiedzy. Operatorzy potrzebują właściwego partnera, by przełożyć innowacyjne pomysły na rzeczywisty zwrot z inwestycji” — podkreśla Andrew Vaz, wiceprezes ds. zarządzania produktami w dziale systemów telekomunikacyjnych Dell, w swoim wpisie na blogu.