Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

AI zaczyna wpływać na strategie rekrutacyjne firm w Polsce, co potwierdzają wyniki badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI

Wyniki badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI – wskazują, że chociaż w 36% przedsiębiorstw wśród pracowników przeważa opinia, że wykorzystywanie tej technologii jest nieuchronne i należy zwiększać swoje cyfrowe kompetencje, to w 21% dominuje sceptycyzm, a w 19% obawa o utratę pracy lub trwałą zmianę jej charakteru. Równocześnie organizacje w coraz większym stopniu zaczynają wykorzystywać AI do automatyzacji powtarzalnych i najprostszych zadań, co sprawia że zmniejszają zapotrzebowanie na osoby dopiero wchodzące na rynek pracy. Już 35% firm deklaruje, że zredukowało liczbę rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia. W przeciągu roku oznacza to wzrost o 10 pkt procentowych. W efekcie wzrasta ryzyko powstania w przedsiębiorstwach luki kompetencyjnej.

Najnowsza edycja badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI – wskazuje, że pracownicy nad Wisłą mają niezwykle zróżnicowane postawy wobec sztucznej inteligencji. W 36% ankietowanych przedsiębiorstwach przeważającym stosunkiem wśród zatrudnionych osób wobec tej technologii jest chęć zdobycia jak największej wiedzy i umiejętności, gdyż ich zdaniem wykorzystywanie AI jest nieuchronne. Dodatkowe w 13% organizacji dominuje entuzjazm i oczekiwania na wprowadzanie rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji pomagających w codziennych obowiązkach. Równocześnie pracownicy z 21% firm wyrażają sceptycyzm wobec tej technologii, co sprawia że niechętnie z niej korzystają. Dodatkowo 19% obawia się, że AI odbierze im pracę lub trwale zmieni jej charakter.

Podstawowym błędem, jaki można popełnić przy wprowadzaniu AI w firmie jest założenie, że to proces technologiczny. Kluczowi są i pozostaną ludzie. Pracownicy mogą dostrzec w sztucznej inteligencji szansę na realizację nowych zadań poprzez możliwość delegowania powtarzalnych czynności albo uważać że stanowi ona dla nich zagrożenie i robić wiele, aby mu przeciwdziałać. Przedsiębiorstwa, które optymalnie przeprowadzą cały proces zyskają podwójnie poprzez zwiększenie swojej efektywności i innowacyjności, a także budowanie wizerunku nowoczesnego pracodawcy – mówi Radosław Frańczak, Partner EY i lider zespołu Technology Consulting.

 

Wykres 1. Przeważający w firmie stosunek pracowników do AI

Przeważający w firmie stosunek pracowników do AI

Poza odpowiednim wprowadzeniem sztucznej inteligencji do organizacji i przekonaniem do niej pracowników, firmy stoją u progu kolejnego wyzwania – powstaniem AI Gap, czyli luki kompetencyjnej wynikającej z ograniczania ról juniorskich. Już teraz 35% przedsiębiorstw deklaruje, że zredukowało liczbę rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia. Oznacza to wzrost o 10 pkt proc. w przeciągu roku. Jednocześnie również o 10 pkt proc. – z 54% do 44% – zmalał odsetek firm pozostających na etapie weryfikacji różnych rozwiązań. Może to sugerować, że zaczynają one dostrzegać korzyści wynikające z automatyzacji powtarzalnych i prostych zadań, co wpływa na ich plany związane z osobami dopiero wchodzącymi na rynek pracy.

AI Gap jest niestety wątkiem, często pomijanym w dyskusji dotyczącej wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy. Główna uwaga skupiona jest na potencjalnych redukcjach zatrudnienia, tymczasem wiodącym wyzwaniem staje się zapewnienie ciągłości wiedzy w firmach. Za kilka lat – nawet biorąc pod uwagę kryzys demograficzny – wiele przedsiębiorstw może mierzyć się z brakami pracowników mogącymi w naturalny sposób wypełnić lukę po osobach, które awansują w strukturach organizacji lub odejdą na emeryturę. Może to prowadzić do niepożądanych zmian w kulturze organizacji i ich długofalowych perspektywach biznesowych – dodaje Katarzyna Ellis, Partnerka EY Polska i liderka zespołu People Consulting.

 

Wykres 2. Modyfikacja planów rekrutacyjnych w kontekście osób wchodzących na rynek pracy

Modyfikacja planów rekrutacyjnych w kontekście osób wchodzących na rynek pracy

HR stawia na automatyzację procesów

Implementacja narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji w HR pozostaje na niskim poziomie. W ramach tej funkcji AI został wprowadzony w 18% przebadanych organizacji. Dla porównania w obszarze obsługi klienta ten współczynnik wynosi 41%, a finansów 28%. Bez wątpienia wpływ na to ma konieczność zapewnienia najwyższego poziomu ludzkiej empatii, inkluzyjności oraz ochrony danych podczas realizowanych działań.

W ramach obszaru HR sztuczna inteligencja jest wykorzystywana przede wszystkim do automatyzacji procesów (47%), analizy CV pod kątem wymagań rekrutacyjnych (36%) oraz tworzenia opisu stanowisk (35%). We wszystkich tych aspektach zmiany w porównaniu z poprzednim rokiem pozostają na niemalże niezmienionym poziomie. Największe zmiany zostały odnotowane w aspekcie wprowadzenia wirtualnych asystentów (spadek o 8 pkt proc. – z 33% do 25%) oraz badania pracowników (mniej o 17 pkt proc. – z 32 do 15%). Należy to wiązać z jednej strony ze zwiększaniem się ostrożności w zbieraniu danych, a z drugiej z zakończeniem etapów pierwszych prób i rezygnacją z rozwiązań niespełniających oczekiwań.

Rozwój sztucznej inteligencji sprzyja automatyzacji wewnętrznych procesów, co bez wątpienia usprawnia pracę działów HR. Jednak główną korzyścią dla specjalistów z tej dziedziny jest znaczące rozszerzenie kompetencji w zakresie doradztwa strategicznego dla zarządów. Dotychczasowe procesy cyfrowej transformacji jak np. wprowadzanie chmury miały często typowo narzędziowy i technologiczny charakter. Z AI sytuacja jest zupełnie inna, gdyż część pracowników dostrzega w niej zagrożenia. Dlatego osoby odpowiedzialne za zarządzanie talentami stają się jednym z kluczowych decydentów planujących i koordynujących kolejne etapy całego procesu zmiany oraz dbających o utrzymanie zaangażowania liderów i pracowników – komentuje Wioletta Marciniak-Mierzwa, senior menedżerka w zespole People Consulting, EY Polska.

 

Wykres 3. Rozwiązania AI wykorzystywane w obszarze HR

Rozwiązania AI wykorzystywane w obszarze HR

Wyniki badania EY wskazują, że firmy przechodzą od etapu pierwszych testów do fazy aktywnej implementacji, co świadczy o rosnącym zaufaniu do technologii AI jako narzędzia transformacyjnego. Ten proces ma przede wszystkim na celu poprawę wewnętrznej efektywności. Potwierdzeniem jest rosnąca liczba przedsiębiorstw,, które wprowadziły zmiany operacyjne i organizacyjne oparte o sztuczną inteligencję. W przeciągu roku ten odsetek wzrósł z 33% do 40%. Równocześnie z 49% do 43% spadła liczba firm pozostających na etapie poszukiwań różnych rozwiązań AI mających zwiększyć ich efektywność. Zaledwie 11% organizacji deklaruje zaś, że nie podejmuje żadnych działań w tym obszarze.

Aktualnym priorytetem dla polskich firm jest wykorzystanie AI do usprawnienia wewnętrznych mechanizmów. W efekcie znacząco zwiększa się wykorzystanie tej technologii przez pracowników w codziennych obowiązkach. Wpływa to pozytywnie na efektywności, ale dla firm rodzi szereg zupełnie nowych wyzwań. Również w obszarze podatkowym, czego doskonałym przykładem dla sektora IT lub bankowości jest konieczność zmian procedur korzystania z ulg w zakresie praw autorskich. Brak podjęcia działań może sprawić, że wynikiem wprowadzenia AI będą również wielomilionowe zaległości podatkowe – podsumowuje Witold Widurek, Partner w zespole People Advisory Services Tax, EY Polska.

 

O badaniu

Druga edycja badania – Jak polskie firmy wdrażają AI – została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.