Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Cyberprzestępcy wzięli na celownik młodych graczy

gracz gamer

Gaming to potężna gałąź rozrywki – w Polsce gry komputerowe i serwisy im poświęcone przyciągają aż 4 miliony młodych użytkowników w wieku 7-18 lat. Jednak wirtualny świat nie jest wolny od zagrożeń. Brak świadomości cyberbezpieczeństwa wśród młodszych graczy sprawia, że stają się oni łatwym celem dla oszustów. Ataki hakerskie, kradzieże danych oraz niekontrolowane wydatki na cyfrowe przedmioty to tylko niektóre z problemów, które mogą spotkać młodzież w sieci.

Według szacunków na świecie jest już 3,4 miliarda graczy, a liczba użytkowników płacących za gry i wykonujących mikropłatności wzrosła w 2024 roku o 5% i osiągnęła 1,5 miliarda. Prognozy wskazują, że do 2027 roku liczba ta sięgnie 1,67 miliarda.

Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa Beniamin Szczepankiewicz z ESET zauważa, że wzrost popularności gier sprawia, iż coraz częściej stają się one celem cyberprzestępców. Młodzi gracze, kuszeni promocjami na skórki, broń czy paczki zawodników, mogą paść ofiarą wyłudzeń finansowych, fałszywych stron internetowych lub złośliwego oprogramowania. Wiele oszustw opiera się na mechanizmie loot boxów – losowych paczek zawierających przedmioty do gier, których wartość może znacząco różnić się od ceny zakupu. Według analiz branżowych rynek loot boxów w 2025 roku osiągnie wartość 25 miliardów dolarów.

 

Ukryty hazard w grach?

Loot boxy budzą kontrowersje – ich mechanizm przypomina hazard, gdyż gracz nigdy nie ma pewności, co dokładnie znajdzie w zakupionej paczce. Eksperci wskazują, że młodzież pod wpływem emocji i presji społecznej może wydawać duże sumy na kolejne próby zdobycia wartościowych przedmiotów. Niektóre państwa, jak Belgia czy Holandia, wprowadziły regulacje ograniczające stosowanie loot boxów, uznając je za formę hazardu.

 

gracz gamer

 

Dodatkowe zagrożenie stanowią influencerzy promujący strony hazardowe, często nielegalnie działające na granicy prawa. Ich materiały trafiają do młodych widzów, którzy pod wpływem reklamy mogą wpaść w pułapkę niekontrolowanych wydatków.

 

Cyberprzestępcy w świecie gier – jak chronić młodych graczy?

Cyberprzestępcy stosują różnorodne techniki wyłudzeń – od fałszywych ofert promocyjnych po malware ukryty w programach typu cheat. Młodzi użytkownicy, często korzystający z urządzeń powiązanych z kartami płatniczymi rodziców, mogą nieświadomie dokonywać kosztownych zakupów lub narażać swoje dane na kradzież.

Jak zatem zabezpieczyć dzieci przed cyberzagrożeniami? Eksperci radzą:

  • Rozmawiaj o mechanizmach hazardu – uświadamiaj dzieci o różnicy między zdobywaniem nagród w grze a wydawaniem realnych pieniędzy na losowe przedmioty.
  • Kontroluj dostęp do płatnych funkcji gier – sprawdź, czy urządzenie ma podpiętą kartę i jakie są jej limity. Wiele platform oferuje możliwość ustawienia blokad na wydatki w grach.
  • Korzystaj z kontroli rodzicielskiej – ustaw ograniczenia dotyczące zakupów w grach oraz dostępu do treści nieodpowiednich dla wieku.
  • Monitoruj aktywność online dziecka – zwracaj uwagę, jakie treści ogląda i jakich influencerów śledzi.
  • Dawaj dobry przykład – promuj aktywności offline, zachęcając do innych form spędzania czasu.

Rozwój rynku gier wideo otwiera przed młodymi użytkownikami nowe możliwości, ale jednocześnie zwiększa liczbę zagrożeń. Kluczowe jest edukowanie dzieci i młodzieży o cyberbezpieczeństwie oraz wprowadzanie skutecznych mechanizmów ochrony. W przeciwnym razie wirtualna rozrywka może zamienić się w bardzo kosztowną lekcję.