Accenture opublikowało Raport Technology Vision 2020, który określa pięć kluczowych trendów, z którymi muszą zmierzyć się firmy w ciągu najbliższych trzech lat, aby rozwiązać problem „tech-clash”!

Accenture opublikowało Raport Technology Vision 2020, który określa pięć kluczowych trendów, z którymi firmy muszą się zmierzyć w ciągu najbliższych trzech lat, aby rozwiązać problem „tech-clash”. Czy Twój biznes przetrwa „tech-clash”? Bycie liderem w kolejnej dekadzie wymaga redefinicji roli technologii i człowieka. Oczekiwania ludzi w erze post-cyfrowej ciągle rosną i nie wszyscy potrafią im sprostać. Nowe rozwiązania będą w o wiele większym stopniu budowane na zasadzie współpracy i zaangażowania klientów, pracowników, partnerów i opinii publicznej.

 

„Zamknięte ekosystemy powodują rozczarowanie użytkowników. Sztuczna inteligencja wspierająca podejmowanie decyzji bez transparentności, wypycha ludzi na margines, nie dając im szansy świadomego decydowania o swoich sprawach. Obawy na temat bezpieczeństwa, poufności danych i ich etycznego wykorzystania sprawiają, że ludzie stają się podejrzliwi w stosunku do technologii. Kluczem do sukcesu przyszłych usług i produktów będzie umiejętność wykorzystania ludzkich doświadczeń. Użytkownicy oczekują nie tylko pełnej transparentności, ale chcą być również w coraz większym stopniu współtwórcami produktów, których używają. Raport pokazuje trendy technologiczne, które pomogą spełnić te oczekiwania” – komentuje Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający, Accenture Technology w Polsce.

 

„Tech-lash”, czyli bunt ludzi przeciwko technologii czy też odwracaniu się od niej. Nie znajduje to jednak potwierdzenia w faktach: ludzie korzystają z technologii intensywniej niż kiedykolwiek wcześniej. Według badania konsumenckiego Technology Vision Survey, 52% konsumentów twierdzi, że technologia odgrywa znaczącą rolę lub jest zakorzeniona w prawie wszystkich aspektach ich codziennego życia. 19% twierdzi nawet, że technologia jest tak silnie powiązana z ich życiem, że postrzegają ją jako integralną jego część, stwarzającą nowe możliwości. Na całym świecie ludzie spędzają w Internecie średnio 6,4 godzin dziennie. Technologia cyfrowa jest wszędzie.

 

Zamiast „tech-lash”, mamy więc do czynienia z „tech-clash”. Ludzie nie sprzeciwiają się technologii, są nadal podekscytowani i zaintrygowani szerokim spektrum możliwości, które oferuje. Ale firmy rozwijają i wdrażają rozwiązania technologiczne według zasad sprzed dziesięcioleci, opracowanych w czasach, w których technologia nie wywierała tak dużego i znaczącego wpływu na nasze życie. Na przykład, zbyt wiele organizacji nadal posiada zamknięte ekosystemy, które nie oferują spójnych doświadczeń klienta. Stosują rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji (AI) do podejmowania decyzji bez zachowania przejrzystości algorytmów, nie dając w ten sposób ludziom możliwości uczestniczenia w procesie decyzyjnym, który ma bezpośredni wpływ na ich życie. Wątpliwości co do bezpieczeństwa i sposobu wykorzystania danych budzą wśród klientów wątpliwości i spadek zaufania.

 

Znalezienie wyjścia z tej sytuacji i rozwiązanie problemu zderzenia z technologią będzie stanowiło główne wyzwanie dla najwyższej kadry zarządzającej w nadchodzącej dekadzie. Do tej pory firmy w dużej mierze odnosiły korzyści z podążania za technologiczną mapą drogową opracowaną przez pionierów technologii cyfrowych. Obecnie, technologia cyfrowa nie jest już dłużej postrzegana jako korzyść, ale jako oczywistość – a praktyki, które z powodzeniem były stosowane wcześniej, stają się niewystarczające i niedostosowane do zmieniających się postaw konsumentów. Firmy muszą skupić się na człowieku, tak jak tego oczekują ich klienci. Oznacza to, że obierając kierunek rozwoju, mogą czerpać wiedzę i inspirację z oczekiwań ludzi. Nie ma jednak złotego środka , czy jednego słusznego planu działania. Sukces następnej generacji produktów i usług będzie zależał od zdolności firm do udoskonalenia „customer experience” i dopasowania swojej oferty do oczekiwań świata, który same stworzyły.

 

Podążanie tą drogą nie oznacza wprowadzania stopniowych zmian, ani nie sprowadza się po prostu do znalezienia kolejnego narzędzia technologicznego, które ułatwiłoby realizację obranej strategii. Liderzy przyszłości będą musieli przemyśleć na nowo podstawowe założenia dotyczące sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa i zredefiniować punkty styczne ludzi i technologii.

 

Raport Technology Vision określa pięć kluczowych trendów, którymi firmy muszą się zająć w ciągu najbliższych trzech lat, aby rozwiązać problem „tech-clash”. Nowe modele, które organizacje muszą budować w celu przezwyciężenia zjawiska „tech-clash”, mają jedną wspólną cechę: są oparte na współpracy. Odnoszący sukcesy liderzy biznesowi będą zapraszać klientów, pracowników, partnerów i społeczeństwo do współtworzenia nowego kierunku rozwoju. Dostrzegamy pięć trendów, które to obrazują:

 

  • Spersonalizowane doświadczenia: Organizacje będą musiały zaprojektować indywidualne doświadczenia, które wzmocnią pozycję jednostki, dając jej szerszy wybór. W ten sposób bierni odbiorcy stają się aktywnymi uczestnikami, przekształcając doświadczenia jednokierunkowe – które mogą sprawiać, że ludzie odczuwają brak kontroli i wpływu na otaczającą ich rzeczywistość – w prawdziwą współpracę. Pięciu na sześciu menedżerów z branży biznesowej i informatycznej objętych badaniem (85%) uważa, że skuteczne konkurowanie w nowej dekadzie wymaga od organizacji podniesienia poziomu relacji z klientami na poziom partnerski.

 

  • Człowiek i AI: Sztuczna inteligencja (AI) powinna być raczej dodatkowym czynnikiem wpływającym na sposób, w jaki ludzie wykonują swoją pracę, a nie zapleczem dla automatyzacji. W miarę zwiększania się potencjału AI przedsiębiorstwa muszą na nowo przemyśleć swój model funkcjonowania, aby uczynić ze sztucznej inteligencji część procesu, u którego podstaw będzie leżało zaufanie i przejrzystość. Obecnie tylko 37% organizacji twierdzi, że stosuje projektowanie integracyjne lub zasady projektowania zorientowanego na człowieka w celu wspierania współpracy człowieka z maszyną.

 

  • Roboty w środowisku naturalnym. Roboty nie są już dłużej ograniczone do magazynów czy hal produkcyjnych. Dzięki rozwojowi sieci 5G każde przedsiębiorstwo musi na nowo przemyśleć swoją przyszłość przez pryzmat robotyki. Kadra kierownicza jest podzielona w swoich poglądach na to, w jaki sposób jej pracownicy podejdą do kwestii robotyzacji: 45% twierdzi, że ich pracownicy będą mieli trudności z nawiązaniem współpracy z robotami, a 55% wyraża przekonanie, że ich kadra łatwo poradzi sobie z tym wyzwaniem.

 

  • DNA innowacji. Przedsiębiorstwa mają dostęp do bezprecedensowej liczby przełomowych technologii, takich jak blockchain, AI, rozszerzona rzeczywistość i obliczenia kwantowe. Aby zarządzać tym wszystkim – i rozwijać się w tempie wymaganym obecnie przez rynek – organizacje będą musiały stworzyć własne, unikalne DNA innowacji. Trzy czwarte (76%) kadry kierowniczej uważa, że innowacje nigdy jeszcze nie miały takiego znaczenia, więc przyjęcie „właściwego” podejścia będzie wymagało nowych sposobów wprowadzania innowacji we współpracy z partnerami ekosystemowymi i organizacjami zewnętrznymi.

 

Od 20 lat Accenture analizuje ekosystem technologiczny, w którym działają przedsiębiorstwa w celu identyfikacji istotnych trendów technologicznych o największym potencjale dla funkcjonowania całych przedsiębiorstw i branż.

 

Aby pobrać raport Accenture Technology Vision 2020 kliknij w link.

 

https://itreseller.pl/itrnewrozwoj-sieci-5g-moze-przyniesc-polsce-wzrost-pkb-o-ponad-63-mld-zlotych-wynika-z-raportu-accenture-sieci-5g-w-polsce-szanse-i-wyzwania-we-wspolpracy-z-pracodawcami-rp/