Wydatki na reklamę cyfrową w USA wzrosły o 12,2% rok do roku w 2020 r. Przytłaczającą większość zysków rejestrują jednak jedynie największe firmy.

Pomimo początkowego spadku z powodu pandemii, wydatki na reklamę cyfrową wzrosły o 12,2% rok do roku w 2020 r. – wynika z nowego raportu zleconego przez Interactive Advertising Bureau i przeprowadzonego przez PwC. Raport wskazał na jeszcze jedną rzecz – internetowi giganci umacniają swoją pozycję czerpiąc kolosalne zyski z reklam.

Po początkowym zatrzymaniu wydatków na reklamę w początku pandemii, rynek stopniowo odkrywał, że to właśnie do sieci przenosi się większa część aktywności – zwłaszcza handlowej. Tam też podążyła reklama. Tak wynika z raportu odnoszącego się wprawdzie do rynku amerykańskiego, gdzie w 2020 roku wydatki podbiła jeszcze kampania prezydencka, ale trend jest globalny – na reklamę w sieci wydajemy więcej, bo większa jest aktywność użytkowników internetu niż przed pandemią.

W drugiej połowie 2020 roku wydatki na reklamę zdołały zrównoważyć straty z pierwszej połowy roku, osiągając łącznie 139,8 miliarda dolarów.  Oznacza to wzrost o 12,2%. Wzrost był wolniejszy niż w latach 2018-2019, kiedy wydatki wzrosły o 15,9%. Wynik jest jednak imponujący, zwłaszcza, że przez początkowy okres pandemii wiele firm wstrzymało wydatki na reklamę.

Jak wskazuje badanie, 10 największych firm miało 78,1% udziału w przychodach z reklam w 2020 r. Jeśli spojrzymy na zmianę względem 2019 roku zauważymy natomiast, że wówczas 10 największych graczy odpowiadało za 76,6%. Kolejny rok wcześniej (2018) już 75,9%. Według IAB firmy zajmujące miejsca od 11 do 25 odpowiadają za zaledwie 6,2% przychodów, podczas gdy cała reszta mniejszych firm – 15,7%. Chociaż nie padają dokładne wyniki konkretnych firm, badanie eMarketera wskazuje, że Amazon miał około 10%, Facebook 28,9%, a Google aż 28,9%.

W raporcie stwierdzono, że czwarty kwartał 2020 r. przyniósł najwyższe od ponad 20 lat przychody z reklamy cyfrowej, co częściowo przypisuje reklamom poprzedzającym wybory w USA. Przychody z reklam w mediach społecznościowych osiągnęły 41,5 miliarda dolarów w 2020 roku, co stanowi prawie 30% wszystkich przychodów z reklam internetowych. Relamy w formie wideo zanotowały pokaźny wzrost o 20,6% rok do roku, zwiększając swój udział w całkowitych przychodach z reklam internetowych o 1,3% do 18,7%. Przychody z reklam zautomatyzowanych również wzrosły o 24,9%, osiągając 14,2 mld USD w 2020 r.

https://itreseller.pl/itrnewpew-research-center-media/