Nauka poprzez zabawę z Minecraft Education Edition.

Godzina Kodowania Minecraft, czyli TimeCraft zrealizowany we współpracy z Gigantami Programowania, to wydarzenie szczególne na polskim rynku edukacyjnym, dające nauczycielom narzędzia, które pozwolą im w interesujący sposób przeprowadzać lekcje z użyciem aktualnych trendów.

Ostatnia edycja wydarzenia odbyła się w połowie grudnia i cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Limit przewidzianych miejsc zapełnił się w zaledwie dwa dni po rozpoczęciu rejestracji, co zachęciło organizatorów do utworzenia drugiej tury rejestracji. W konsekwencji, w wydarzeniu wzięło udział 1000 nauczycieli z całej Polski.

 

„Nauczyciele z całego kraju wspólnie z nami podjęli wyzwanie zaprogramowania Agenta Czasu Minecraft, aby uratować przyszłość! Ogromnie nas ucieszyło zaangażowanie nauczycieli i ich chęć do poznawania Minecraft Education Edition. Pytaniom na czacie nie było końca. Entuzjazm ze wspólnego kodowania pozwolił nam zarówno efektownie i efektywnie zainspirować nauczycieli do wykorzystania MEE na lekcjach języka polskiego, historii, matematyki czy chemii i fizyki. Zaprezentowane rozwiązania otworzyły nam drogę do dialogu z nauczycielami na temat MEE nie tylko jako gry, ale jako „szkoły twórczości” pod postacią wirtualnej kreatywnej platformy, która może wejść na stałe do warsztatu ich pracy” – powiedziała Ewa Kołodziejczyk, Industry Executive – Education Sector w Microsoft.

 

Nowe narzędzie w nauczaniu

Godzina Kodowania to międzynarodowa inicjatywa przygotowana z okazji Tygodnia Edukacji Informatycznej. Jednogodzinne wydarzenie wprowadza do tematyki programowania i pokazuje, że każdy może podjąć naukę w tym zakresie. Podczas TimeCraft we współpracy z Giganci Programowania uczestnicy spotkania poznali nową perspektywę Minecrafta i jego edukacyjną wersję. Przekonali się, że MEE może być ich nowym narzędziem w codziennym kształceniu.

 

,,Godzina Kodowania pokazała, że Minecraft Education Edition idealnie wpisuje się w koncepcję edukacji STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). Pozwala łączyć wiedzę i umiejętności z różnych obszarów – nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. W edukacji STEAM uczeń staje się badaczem, twórcą, konstruktorem, innowatorem, a Minecraft stawia uczniów właśnie w takich rolach” – mówi Barbara Dubiecka-Kruk, edukatorka, trenerka, autorka podręczników z matematyki. „Przestrzeń rozrywki stała się przestrzenią edukacyjną, w której budując obiekty uczniowie budują swoją wiedzę. Doświadczenie wykorzystania Minecrafta w szkole jest okazją do pokazania, że gry i aplikacje mogą oprócz rozrywki być pomocą dydaktyczną. Takie postrzeganie Minecrafta może być odkrywcze zarówno dla uczniów jak i nauczycieli” – dodaje.

 

 

Minecraft: wspólny język w nauczaniu

Minecraft Education Edition pozwala młodzieży zdobywać nowe kompetencje oraz przyswajać wiedzę szkolną w przyjemny dla nich sposób. Natomiast nauczyciele, którzy uczestniczyli w wydarzeniu, mogą poniekąd wejść do świata uczniów i zaproponować im naukę w dobrze im znanym i lubianym środowisku. Wykorzystanie nowości technologicznych w edukacji daje możliwość lepszej współpracy nauczycieli i uczniów oraz znalezienia wspólnej nici porozumienia.

 

„Wykorzystanie w szkole Minecrafta jest okazją do zmiany tego, w jaki sposób uczniowie postrzegają nauczyciela. Z jednej strony pokazuje on, że zna środowisko lubianej przez wielu uczniów gry komputerowej, a z drugiej strony, wychodzi z roli wykładowcy wiedzy, przyjmując rolę towarzysza i organizatora doświadczeń edukacyjnych uczniów, a niejednokrotnie partnera w rozwiązywaniu problemów” – wskazuje Barbara Dubiecka-Kruk.

 

„Moi uczniowie często na lekcjach wspominali, że grali w Minecrafta” – opowiada Aneta Pyrc, nauczycielka języka angielskiego w Zespole Szkół Nr 1 w Limanowej. Gdy zobaczyłam ogłoszenie o szkoleniu postanowiłam wziąć w nim udział. Wydawało mi się, że kodowanie jest czymś szalenie trudnym, jednak po webinarium okazało się, że przy odrobinie chęci i oczywiście ćwiczeń, można doskonale sobie z tym poradzić i zdobyć nowe umiejętności. W kolejnym dniu zaproponowałam moim uczniom, którzy często grają w Minecrafta, aby skorzystali z gotowej już lekcji „Opowieść Wigilijna”. Natomiast w Microsoft Education Centre znalazłam kurs „Moja przygoda z Minecraft” i mam zamiar rozpocząć go jak tylko czas mi na to pozwoli”.

 

Nauka poprzez zabawę

Czy warto zatem wdrażać nowoczesne narzędzia i techniki w procesie nauczania? Odpowiedź chyba nie jest dla nikogo zaskoczeniem, a dowodem na słuszność wykorzystania metodologii nauki poprzez zabawę są słowa nauczycieli, którzy wdrożyli Minecraft Education Edition w swoich lekcjach.

 

,,Minecraft – ukochana gra naszych uczniów – to doskonałe narzędzie edukacyjne, które nam – nauczycielom i trenerom – pomaga zaangażować dzieci w proces uczenia się. Kolejne zadania stają się wspaniałą przygodą, kiedy treści lekcji obudujemy w sześcienne bloki. Hour of Code: TimeCraft to według mnie najlepszy sposób na rozpoczęcie przygody z Minecraft Education Edition. Uczestnicząc w niezwykłych misjach oddalonych w czasie i przestrzeni, uczniowie doskonalą umiejętność programowania, a także inne kompetencje przyszłości, m.in. kreatywność czy krytyczne myślenie” –  podsumowała Anna Jędryczko, Microsoft Innovative Educator Expert 2021-22.

 

Hewlett Packard Enterprise podczas Kongresu Partnerów HPE 2022 pod hasłem „Przyszłość już tu jest” nagrodziło swoich najlepszych partnerów biznesowych.