Ponad 60% CFO zamierza zmienić model funkcjonowania firm, wynika z raportu Deloitte „Global planning, budgeting and forecating survey”
W niestabilnej rzeczywistości dyrektorzy finansowi oraz liderzy pionu finansów mierzą się z wyzwaniem skutecznego planowania, budżetowania i prognozowania. Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Global planning, budgeting and forecating survey” 61 proc. ankietowanych zamierza zmienić model funkcjonowania firm, przede wszystkim inwestując w narzędzia i technologie oraz zmieniając częstotliwość swoich analiz. Niemal dwie trzecie dyrektorów finansowych ma świadomość, że w procesie podejmowania decyzji biznesowych należy wziąć pod uwagę zasady zrównoważonego finansowania. Najpopularniejszym narzędziem wśród CFO pozostaje arkusz kalkulacyjny Excel, chociaż widać w tym względzie tendencję spadkową.
Większość dyrektorów finansowych i dyrektorów ds. planowania finansowego i analiz (FP&A) koncentruje się w pierwszej kolejności na opracowaniu scenariuszy, a następnie na analizie skutków jakie przyniesie ich wdrożenie w firmie. Dla tej grupy podstawową wartością jest jakość danych źródłowych, które porównuje z danymi dostępnymi w firmie, by móc sformułować jak najbardziej praktyczne wnioski w oparciu o szerokie spektrum dostępnych informacji. Zmiany planują wprowadzić głównie w procesie biznesowym oraz inwestując w narzędzia i technologie – Robert Nowak, partner w dziale Doradztwa Podatkowego, lider zespołu Business Tax, lider Programu CFO, Deloitte
Zrównoważone działania istotne dla departamentów finansowych
Zrównoważone finansowanie ma kluczowe znaczenie dla transformacji naszej gospodarki– wymagają tego klienci, oczekują pracownicy i inwestorzy oraz narzucają regulatorzy. Wszystkie branże mają tego dużą świadomość. Liderem wśród nich jest branża energetyczna, gdzie na taką konieczność wskazuje aż 81 proc. badanych. Nie powinno to zaskakiwać, biorąc pod uwagę ogrom wyzwań klimatycznych, stojących akurat przed tym sektorem – Irena Pichola, partnerka, liderka zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte.
Arkusz kalkulacyjny Excel niezmiennie na podium
Zwykle opracowywanie informacji zarządczej oraz wyciąganie wniosków było utożsamiane z uciążliwym, czasochłonnym procesem przeprowadzanym ręcznie. Jednak wraz z coraz większą ilością danych zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych organizacje zaczęły poszukiwać narzędzi wspierających szybszą ścieżkę podejmowania decyzji. Dlatego też obserwujemy tendencję spadkową korzystania z arkuszy Excel – Wojciech Zawada, partner w dziale Audit & Assurance, Deloitte.
Obecnie przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z więcej niż jednego narzędzia, dzięki ich dostępności w chmurze. Wprowadzają rozwiązania samoobsługowe oraz inteligentne tzw. smart agents, które w proaktywny sposób wyszukują potrzebne informacje. Wykorzystywane są coraz bardziej skuteczne narzędzia i technologie, by móc planować scenariuszowo i raportować w czasie rzeczywistym.
Jak wynika z badania, wykorzystanie narzędzi i technologii rośnie wraz z wielkością firmy. Większość organizacji o przychodach poniżej 1 miliarda dol. korzysta wyłącznie z arkuszy kalkulacyjnych. Dla kontrastu w zaledwie dziewięciu procentach firm o przychodach przekraczających 10 mld dol. korzysta się wyłącznie z arkuszy kalkulacyjnych. Wyniki ankiety są spójne dla wszystkich branż i regionów geograficznych.
Warto zwrócić uwagę, że działy niefinansowe, takie jak sprzedaż, łańcuchy dostaw czy HR coraz częściej starają się nawiązać relacje z departamentem finansów, aby obrać wspólny kierunek działań w ramach przedsiębiorstwa i pozyskać istotne informacje. To z kolei przekłada się na inwestowanie przez CFO i liderów ds. finansów w nowoczesne narzędzia i technologie – dodaje Wojciech Zawada.