Najlepszy czas dla producentów smartfonów w Chinach dobiega końca
Największy na świecie rynek smartfonów ma poważne kłopoty. Chiny odnotowały 14,7% spadek sprzedaży telefonów w drugim kwartale, według firmy badawczej IDC. A wielomiliardowe filary branży, takie jak Xiaomi Corp., Vivo i Oppo, odnotowały gwałtowne spadki sprzedaży.
Wiele czynników doprowadziło do tego spadku, w tym wprowadzenie ścisłej polityki Covid Zero, która skutecznie zmniejszyła popyt, ale większym problemem, którego najbardziej obawiają się producenci smartfonów, jest to, że rynek został przegrzany. Ponieważ chiński 10-letni boom na smartfony, napędzany był przez nowych nabywców i ich nieustającą chęć posiadania nowego smartfona.
Chiny były skłonne stać się mobilnym narodem dekadę temu. Wykorzystały kapitał państwowy do budowy stacji bazowych 4G w prawie każdej wsi, umożliwiając markom takim jak Oppo i Vivo sprzedaż atrakcyjnych urządzeń setkom milionów ludzi na obszarach wiejskich, z których większość nigdy nie miała do czynienia z ekranem dotykowym. Apple Inc, Samsung Electronics Co. i Motorola ścigały obeznanych z technologią mieszkańców miast droższymi opcjami. (Chociaż dwa ostatnie szybko wypadły z gry z powodu wad produktu, błędów marketingowych i nacisków geopolitycznych).
Niedawno producenci smartfonów dostrzegli szansę, ponieważ Chiny dążyły do stworzenia zaawansowanych sieci 5G. Niewielu jednak dostrzegło już pojawiające się kłopoty, że ogromny chiński rynek smartfonów stał się bardzo nasycony. Kraj ma ponad 1,6 miliarda aktywnych kont telefonów komórkowych pod koniec ubiegłego roku w porównaniu do 1,4 miliarda ludności. Wskaźnik penetracji jest znacznie powyżej średniej światowej i doprowadził do ostrej konkurencji. Zmniejszyła się również potrzeba wymiany telefonów. Cykle życia smartfonów są coraz dłuższe i mogą być rozciągnięte, gdy gospodarka nie ma się dobrze. Cena usługi 5G skłoniła wiele osób w Chinach do tego, aby po prostu zachować swoje odpowiednie abonamenty 4G. Na przykład, 75-letnia babcia używa swojego starego telefonu Huawei do oglądania filmów przez wiele godzin każdego dnia. Nie sądzę, aby szukała nowego telefonu, ponieważ obecny działa po prostu dobrze.
„Chińscy konsumenci wstrzymują wydatki na smartfony” – powiedział w raporcie Toby Zhu, analityk firmy badawczej Canalys. Marki telefoniczne miały nadzieję, że duże promocje zakupów online w czerwcu mogą ponownie pobudzić popyt, ale nie udało się przywrócić rynku do poziomu z zeszłego roku. Nawet Apple, ze swoimi produktami premium, zaoferował rzadką zniżkę na całą linię produktów iPhone, aby zwabić nabywców.
W tym samym czasie Chiny wprowadziły bardzo surowe ograniczenia Covid, które pracowały przeciwko każdej firmie. Blokady zakłóciły funkcjonowanie sektorów handlu detalicznego, logistyki, a czasem także produkcji. Jeden z dyrektorów, którego firma zgromadziła zapasy komponentów, powiedział, że obawiają się, że słaby popyt spowoduje, że będą mieli nadmiar zapasów. Z kolei inna firma, która nie robiła zapasów, obawiała się, że brak nowych produktów może doprowadzić do dalszego spadku udziału w rynku. Nikt nie jest zadowolony.
Wielu analityków uważa, że do przyszłego roku popyt wzrośnie i branża może odzyskać siły. Ale niewielu spodziewa się, że złota era budowania imperium smartfonów w tym kraju kiedykolwiek powróci.