Samsung i LG na berlińskich targach IFA zaprezentują swoje flagowe telewizory OLED i QD-OLED.

Południowokoreańscy rywale technologiczni Samsung Electronics i LG Electronics wybierają się w tym tygodniu do Berlina, aby zaprezentować swoje najnowsze urządzenia domowe, w tym flagowe telewizory, podczas targów IFA, które dla zwiedzających rozpoczynają się w piątek.

Spodziewamy się, że Samsung zaprezentuje swoje najnowsze telewizory QD-OLED. Na które musieliśmy czekać prawie dziewięć lat, Samsung rozpoczął wprowadzanie telewizorów OLED na początku tego roku, ale nie zorganizował żadnego głośnego wydarzenia promocyjnego, co wywołało spekulacje na temat strategii firmy w zakresie telewizorów i dostaw paneli.

Co więcej, Samsung może wyprzedzać swojego mniejszego rywala LG w niemal wszystkich sektorach elektroniki użytkowej, ale jednym z rynków, na którym największy na świecie producent smartfonów i telewizorów nie zajął jeszcze czołowego miejsca, są telewizory OLED. Sama zaś matryca OLED jest uważana za najbardziej zaawansowaną technologię wyświetlania na rynku, ponieważ wykorzystuje samo-emisyjny panel, aby zapewnić żywe kolory i głębokie czernie. Problemem jest niski współczynnik wydajności na wcześniejszym etapie produkcji, a także wysokie koszty.

Prawie dekadę temu Samsung zrezygnował z produkcji OLED i skupił się na ulepszaniu LCD w celu uzyskania lepszej opłacalności. Obecnie najnowsze modele telewizorów Samsunga z wyższej półki, oznaczone jako Neo-QLED, wykorzystują unowocześnione LCD wyposażone w warstwę kropki kwantowej i podświetlenie LED.

W tym samym okresie firma LG nadal przeznaczała środki na OLED, aby stać się bezkonkurencyjnym liderem rynku, dominującym na całym świecie w ponad 60 procentach. Według firmy śledzącej rynek Omdia, LG sprzedało 1,69 mln sztuk telewizorów OLED w pierwszej połowie tego roku, co oznacza, że więcej niż jeden na trzy sprzedane telewizory LG to modele OLED.

Wprowadzenie przez Samsunga telewizorów wykorzystujących technologię OLED to bardzo ciekawy i odświeżający ruch, który na nowo zastymuluje branżę TV.

„Przez jakiś czas oczekuje się, że Samsung skupi się na promocji Neo-QLED ze względu na ich ograniczoną podaż” – powiedziało źródło branżowe pod warunkiem zachowania anonimowości. „Prawdą jest również, że po promowaniu wyższości QLED nad OLED, trudno byłoby natychmiast dokonać drastycznej zmiany strategii”. Dodatkowo skomplikowany proces produkcji nowych telewizorów QD-OLED, dokłada się do opóźnień w dostawach nowych telewizorów Samsunga. Co ciekawe, na początku tego roku LG i Samsung prowadziły rozmowy dotyczące dostarczania przez LG paneli OLED do telewizorów Samsunga, ale w pewnym momencie utknęły i zostały wygaszone. Aktualnie Samsung sam produkuje swoje matryce OLED.

LG zdaje się wyjątkowo zdeterminowane, by utrwalić swoją pozycję, jako największego producenta paneli OLED. Firma poinformowała w poniedziałek, że planuje zaprezentować największy na świecie 97-calowy telewizor OLED na targach IFA. Telewizor OLED evo Gallery Edition, który ma się ukazać w czwartym kwartale tego roku, to najnowszy model z linii OLED firmy LG.

W Europie, która jest największym rynkiem telewizorów na świecie, modele OLED mają w tym roku przekroczyć 50 procent udziału w segmencie telewizorów premium w cenie 1500 dolarów lub wyższej, jak podaje Omdia. W przyszłym roku udział ten ma wzrosnąć do 66 procent.