Rynek smartfonów: sektor produktów premium z rekordową sprzedażą

Stara zasada mówiąca, że produkty premium sprzedają się znakomicie w czasie kryzysu, ponownie znajduje potwierdzenie w rzeczywistości. Tym razem, na rynku smartfonów.

Według Counterpoint Research, sprzedaż smartfonów premium (w cenach powyżej 600 dolarów) wzrosła w 2023 r. o 6% rok do roku, ustanawiając nowy rekord. Kontrastuje to z przewidywanym na ten rok spadkiem na światowym rynku smartfonów. Segment premium prawdopodobnie do 2023 r. będzie obejmował około jednej czwartej sprzedaży smartfonów i 60% przychodów. W ostatnich latach segment premium stał się obszarem wzrostu, podczas gdy ogólna liczba sprzedawanych smartfonów spada. Na rynku premium to segment ultra-premium (1000 dolarów lub więcej) napędza wzrost, zdobywając ponad jedną trzecią całkowitej sprzedaży tego segmentu w 2023 roku.

Apple pozostaje niekwestionowanym liderem rynku premium. Jednak w porównaniu do 2022 r. jego udział w rynku spadł. Dzieje się tak głównie dzięki odrodzeniu się Huawei w Chinach dzięki serii Mate 60. Udziały zyskał także Samsung dzięki serii S23 i serii smartfonów składanych Fold i Flip.

Ogólnie rzecz biorąc, segment premium prawdopodobnie będzie nadal rósł szybciej niż ogólny światowy rynek smartfonów. Na rozwoju tego segmentu skorzystają producenci, którzy potrafią się wyróżnić i, co ważniejsze, zbudować silną markę i jej świadomość wśród klientów.