Analitycy prognozują pozytywny trend na rynku laptopów w 2024 roku

Nie ma wątpliwości, że rok 2023 był dla producentów laptopów, w globalnym ujęciu, dość trudny. Wprawdzie na polskim rynku wyniki nieco poprawił rządowy program laptopów dla uczniów i dla nauczycieli, jednak na świecie producenci notowali głównie spadki sprzedaży. W 2024 roku ma być, zdaniem analityków, inaczej. 

Światowy rynek laptopów w 2023 r. borykał się z trudnościami ze względu na wysoką inflację, a roczna wielkość sprzedaży wyniosła zaledwie 166 mln sztuk, co oznacza spadek o 10,8% rok do roku. Jest jednak światełko w tunelu: rok 2024 ma przynieść wzrost sprzedaży, chociaż nie osiągniemy poziomu z 2022 roku.

TrendForce przewiduje stałą kwartalną poprawę na rynku laptopów w 2024 r., spodziewając się skromnej rocznej stopy wzrostu na poziomie około 3,6%, osiągając 172 miliony sprzedanych egzemplarzy. Przyczynami wzrostu są nie tylko rozwiązania wyzwań związanych z zapasami magazynowymi, ale też niższe, w globalnym ujęciu, stopy procentowe. Ponadto oczekuje się, że zbliżająca się aktualizacja systemu Windows do nowej wersji oraz zaprzestanie wsparcia Windows 10 zachęci użytkowników biznesowych do aktualizacji swoich systemów w celu poprawy bezpieczeństwa.

Pewnym wzmocnieniem może być także nowy trend związany z wykorzystywaniem AI w komputerach osobistych. Podczas CES 2024 widzieliśmy skupienie się na komputerach wyposażonych w sztuczną inteligencję, co wzbudziło duże zainteresowanie. Wiodący producenci chipów, Intel i AMD, jednocześnie zachęcają swoimi CPU do korzystania z tego trendu. Integracja jednostek przetwarzania neuronowego (NPU) sygnalizuje zmianę w komputerach osobistych, wykraczającą poza tradycyjne poleganie na procesorach i kartach graficznych. Te urządzenia obsługujące sztuczną inteligencję zostały zaprojektowane z myślą o efektywnym zarządzaniu obciążeniami i zużyciem energii, a dodatkowo są wyposażone w funkcję Copilot systemu Windows 11 , zapewniając konsumentom wysoką wydajność i energooszczędność.

TrendForce zauważa, że ​​początkowa docelowa grupa demograficzna komputerów PC ze sztuczną inteligencją obejmuje zaawansowanych użytkowników biznesowych i twórców treści. Biorąc pod uwagę znaczną poprawę wydajności chipów i powiązanych komponentów, takich jak pamięć, akumulatory i systemy chłodzenia, wyższa cena jest nieunikniona. Pomimo skupienia się producentów na postępie sprzętowym i chęci konsumentów do eksperymentowania z komputerami wyposażonymi w sztuczną inteligencję, wzrost penetracji rynku komputerów osobistych wyposażonych w sztuczną inteligencję w 2024 r. może pozostać ograniczony w przypadku braku aplikacji obsługujących sztuczną inteligencję. Przyszły wzrost sprzedaży laptopów, szczególnie w ciągu najbliższych dwóch–trzech lat, zależy zasadniczo od innowacji i rozwoju powiązanych aplikacji.