USA: ponownie odmówiono rejestracji „GPT” jako nazwy handlowej
Po raz drugi firmie Open AI przypomniano o niefortunnym wyborze nazwy dla chatbota. Pomimo argumentu, że ogólne znaczenie „GPT” jest zbyt ezoteryczne dla ogółu społeczeństwa, amerykański PTO szybko odrzucił wniosek Open AI o przyznanie znaku towarowego.
Nie jest to pierwsza próba Open AI zarejestrowania terminu „GPT” jako znaku towarowego. Wszystkie jej modele AI zostały nazwane zgodnie ze schematem GPT (GPT-1 do GPT-4), a firma podwoiła liczbę swoich niestandardowych chatbotów jako „GPT”. Jednak w maju 2023 r. amerykański PTO odrzucił wniosek Open AI o znak towarowy dotyczący terminu GPT, argumentując, że znak ten ma jedynie charakter opisowy. Nie była to jednak decyzja wiążąca, co doprowadziło do drugiej próby Open AI.
Chociaż podstawowa architektura „transformatora” stosowana w większości modeli sztucznej inteligencji została wynaleziona przez Google’a w 2017 r., to OpenAI zbudowało na tym modelu strukturę, którą w artykule z 2018 r. nazwała „generatywnymi wstępnie wyszkolonymi transformatorami”. Chodzi właśnie o GPT, ponieważ generują materiał wyglądający na nowy po uprzednim przeszkoleniu na dużych zbiorach danych, co pozwala im skutecznie przekształcać podpowiedzi w odpowiedzi tekstowe, obrazy, a nawet wideo.
Urząd powtórzył, że termin ten ma charakter ogólny, „jedynie opisowy” i jest „powszechnie używanym akronimem”, który konsumenci zaznajomieni z tą technologią natychmiast rozpoznają.
W swojej oficjalnej odpowiedzi urząd ds. znaków towarowych napisał, że: Znak rodzajowy, będący „najwyższym pod względem opisowym”, nie może uzyskać charakteru odróżniającego i w związku z tym w żadnym wypadku nie podlega rejestracji ani w Rejestrze Głównym, ani w Rejestrze Uzupełniającym.
Żaden obiektywny przegląd modeli językowych nie wykluczy ChatGPT z dyskusji. I właściwie nikt nie zobaczy terminu „GPT” bez powiązania go z chatbotem Open AI. Jednak najnowsze orzeczenie amerykańskiego Urzędu Patentów i Znaków Towarowych jest jasne: GPT nie są znakiem towarowym.
Open AI ma jeszcze jedną szansę na przypisanie sobie marki GPT. Firma z San Francisco może w dalszym ciągu odwołać się do Komisji ds. rozpatrywania i rozpatrywania znaków towarowych. Wiedząc, jak firma zainwestowała w markę, najprawdopodobniej przyjmie ten apel.
Jeśli Open AI w końcu uda się uzyskać znak towarowy, odbierze innym firmom szansę na używanie nomenklatury związanej z GPT do opisu swoich produktów, nawet jeśli te również są oparte na technologii GPT.