Amazon przegrywa walkę sądową o zawieszenie klauzuli reklamowej

Amazon będzie musiał udostępniać informacje o reklamach wyświetlanych na swojej platformie w publicznie dostępnym archiwum online – to konsekwencja decyzji podjętej przez Komisję Europejską. Zgodnie z ustawą o usługach cyfrowych (DSA), która weszła w życie w zeszłym roku, Amazon został wyznaczony jako bardzo duża platforma internetowa podlegająca surowym przepisom dotyczącym zwalczania nielegalnych i szkodliwych treści na swojej platformie.

Firma następnie zakwestionowała wymóg DSA dotyczący publicznego udostępnienia repozytorium zawierającego szczegółowe informacje na temat jej reklam online, a także zwróciła się o zastosowanie środka tymczasowego do czasu wydania przez sąd orzeczenia w tej sprawie. We wrześniu sąd niższej instancji przychylił się do wniosku o zastosowanie środka tymczasowego w celu zawieszenia kwestionowanego obowiązku, co skłoniło Komisję Europejską do zwrócenia się do najwyższego sądu europejskiego.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z siedzibą w Luksemburgu uchylił nakaz zawieszenia i oddalił wniosek giganta o zastosowanie środka tymczasowego. Amazon argumentował swoje przekonania słowami, że zobowiązanie bezprawnie ogranicza jego podstawowe prawa do poszanowania życia prywatnego i wolności prowadzenia działalności gospodarczej.

Wiceprezes Trybunału Sprawiedliwości Lars Bay Larsen stwierdził, że zawieszenie mogłoby mieć szkodliwy wpływ na cele DSA:

 

„Zawieszenie doprowadziłoby do opóźnienia, potencjalnie o kilka lat, w pełnym osiągnięciu celów rozporządzenia w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych, a tym samym potencjalnie pozwoliłoby na utrzymanie lub rozwój środowiska internetowego zagrażającego prawom podstawowym – powiedział Wiceprezes Trybunału Sprawiedliwości Lars Bay Larsen.– Interesy bronione przez prawodawcę UE przeważają w tym przypadku nad istotnymi interesami Amazon, w związku z czym wyważenie interesów przemawia za odrzuceniem wniosku o zawieszenie”.

Amazon odpowiedział:

 

„Jesteśmy rozczarowani tą decyzją i utrzymujemy, że Amazon nie pasuje do opisu »Bardzo Dużej Platformy Internetowej« (VLOP) w ramach DSA i nie powinien być wyznaczony jako taki”.

 

Decyzja prezesa UOKiK – 46,56 mln złotych kary dla Canal+