Salesforce oszczędza na infrastrukturze informatycznej przez dodatkowy rok

Gigant CRM, firma Salesforce, zdecydowała się na dodatkowy rok oszczędzania na swojej infrastrukturze i kazała pracownikom czekać przez ten sam okres na nowe komputery.

Wiadomość o decyzji firmy, by żyć ze starą technologią, pojawiła się w trakcie rozmowy o wynikach finansowych za IV kwartał 2023 roku, podczas której dyrektor finansowy Amy Weaver powiedziała inwestorom: „Nasza prognoza obejmuje nieco mniej niż pół punktu korzyści z powodu zmiany amortyzacji okresu użytkowania niektórych urządzeń o jeden rok, która weszła w życie 1 lutego. W przypadku sprzętu związanego z infrastrukturą, zmieniło to okres użytkowania z około czterech do pięciu lat. Natomiast w przypadku sprzętu dla pracowników IT zmieniło to okres użytkowania z około trzech do czterech lat.”

Salesforce nie jest jedynym gigantem technologicznym, który zdecydował, że jego sprzęt może działać dłużej: Microsoft w zeszłym roku przedłużył żywotność niektórych serwerów do sześciu lat, podczas gdy Google rozciągnął żywotność serwerów do czterech lat i jest szczęśliwy, uruchamiając niektóre pięcioletnie urządzenia do obsługi sieci. Działania Salesforce nie są tak rozległe, jak w przypadku hiperskalowców, ale to wciąż zła wiadomość dla branży sprzętowej. Pokazuje, że główny gracz jest całkowicie zadowolony z pracy krytycznych obciążeń na starszym zestawie przez dłuższy czas bez zwykłego cyklu aktualizacji.

Inwestorzy nie będą mieli nic przeciwko temu, ponieważ dodatkowe korzyści z amortyzacji oznaczają, że Salesforce wydał prognozy na rok 2024, przewidujące przychody w wysokości od 34,5 do 34,7 miliarda dolarów, czyli o około dziesięć procent wyższe niż rok wcześniej. A ci inwestorzy byli ostatnio niespokojni, obawiając się o tempo wzrostu usługodawcy SaaS.

Podczas rozmowy o wynikach, CEO Marc Benioff zrobił wszystko, aby podkreślić, że słucha akcjonariuszy.

„Przez ostatnie kilka miesięcy … wszyscy nasi członkowie zarządu, w tym nasz główny niezależny dyrektor, Robin Washington, oraz nasz zespół kierowniczy spędzili dużo czasu na słuchaniu i pracy z wszystkimi naszymi inwestorami,” powiedział.

Efektem tych konsultacji, jak twierdził, jest zdolność do szybszych zmian. ” Wcisnęliśmy ten przycisk hiperprzestrzeni” – zachwycił się Benioff – „i jestem zachwycony postępami, jakie poczyniliśmy. Zmiany, które kiedyś zajmowały miesiące, dokonały się w ciągu tygodni. Zmiany, które kiedyś zajmowały tygodnie, zachodzą w ciągu dni”.

W wynikach za IV kwartał Salesforce odnotował przychody w wysokości 8,4 mld dolarów – to skok o 14 procent rok do roku. Przychody za cały rok FY 2023 wyniosły 31,4 miliarda dolarów – wzrost o 18 procent rok do roku. Te procenty byłyby jeszcze wyższe, gdyby wahania kursów walut nie zdewaluowały niektórych przychodów o 860 milionów dolarów.

Prezes i dyrektor operacyjny Brian Millham przyznał, że warunki ekonomiczne są trudne, a w związku z tym Salesforce obserwuje „wydłużone cykle sprzedaży i wiele warstw zatwierdzeń … a może nawet niektóre zmniejszające się rozmiary transakcji”. Rynek SMB był nękany przez ” trudności”, ale sektor publiczny, produkcja, inżynieria, energetyka oraz podróże i hotelarstwo były dla nas „mocną stroną w tym kwartale”. Nabywcy z branży technologicznej pozostają zwarci, a nabywcy z branży usług finansowych również utrzymywali finanse pod ręką.

Ogólnie jednak dyrektorzy powiedzieli, że szkolenia, cięcia kosztów, które doprowadziły do tysięcy zwolnień, przegląd praktyk sprzedażowych i rozwój strategii z pomocą firmy konsultingowej Bain, powinny ustawić Salesforce na rekordowy rok 2024.